Terug naar overzicht

Last van het tweede-generatie-syndroom

Avans streeft naar meer docenten met een master- of PhD-titel (het oude drs en dr). In het nieuwe Meerjarenbeleidsplan (MJB) staat dat in 2014 tien procent van alle docenten gepromoveerd moet zijn en dat zeventig procent een mastertitel moet hebben.

Hatice Kizgin is marketingdocent op de Avans School of International Studies (ASIS) in Breda. Ze wil gaan promoveren in Engeland, omdat ze daar het systeem voor promoveren beter vindt. ‘Ik ga onderzoek doen naar de waarden en het gedrag van niet-westerse immigranten in westerse landen. Immigranten zijn een groeiende groep consumenten in West-Europa, maar er is nog nauwelijks onderzoek naar hen als zodanig gedaan.’

Dubai

Vorige week dinsdag sprak Kizgin over haar onderzoek in Dubai op de Global Islamic Marketing Conference (GIMC). ‘Dat was echt een geweldige ervaring, alleen al om in Dubai te zijn! Op het congres zijn veel interessante onderwerpen besproken op het gebied van marketing, en met name “islamic marketing”. Dit congres vond voor de eerste keer plaats, maar door het grote succes is er alweer een tweede editie gepland: voor januari 2012, in Abu Dhabi.’

Kizgin richt zich in haar onderzoek op Turken in Nederland en Duitsland. ‘Ik vergelijk die met Turken in Turkije en met Nederlanders en Duitsers. Dit onderzoeksonderwerp spreekt mij persoonlijk aan: ik ben zelf in Nederland geboren, ik heb in Duitsland gestudeerd, maar mijn ouders komen uit Turkije.’

Niet alleen de verchillen tussen autochtoon en allochtoon, ook de verschillen tussen generaties boeien Kizgin. Zelf behoort zij tot de tweede generatie Turkse allochtonen in Nederland, met alle bijbehorende dilemma’s en problemen. Kizgin: ‘Bram Moszkowicz zei ooit heel treffend dat hij last heeft van het “tweede-generatie-syndroom”. Je zit tussen twee culturen in. Hoe je thuis bent met familie tegenover hoe je op school of werk bent, dat is een enorme spagaat. Bij de derde en vierde generaties Turken zie je weer andere trends en patronen ontstaan. Dat fascineert me.’

Halal

Kizgin wil vanuit marketingoogpunt onderzoek gaan doen, maar zij denkt dat haar werk ook voor de politiek interessant kan zijn. ‘Zowel de politici in Nederland die zich mengen in het islamiseringsdebat, als de Nederlandse markt: ze weten vaak niet waar ze het over hebben. Wie allochtonen zijn, wat ze belangrijk vinden en welke waarden ze hebben. Toen ik in 2007 terugkwam in Nederland, ging de Albert Heijn net halal producten aanbieden. Dat gaat niet werken, dacht ik meteen. Moslims kopen hun vlees gewoon bij hun eigen halal slager.’

Die onwetendheid over allochtonen stoort Kizgin. ‘Iedereen heeft een mening, maar er is zoveel gebrek aan kennis, ook en juist in de politiek. De westerse wereld denkt bijvoorbeeld vaak dat de waarden en het gedrag van hun immigranten een honderd procent afspiegeling zijn van waarden en gedrag in het moederland, maar dat is juist niet zo. In Turkije ben ik geen echte Turk.’ [LJ]

Meer lezen?