Verhalen van gruweltheater tot superstunts

Op woensdag 16 maart vond de aftrap van het Studium Generale van de opleiding Communication and Multimedia Design uit Breda (CMD) plaats. Studium Generale staat voor een serie evenementen die voor de CMD-studenten georganiseerd worden. Tijdens het eerste evenement werden vijf bekende sprekers uitgenodigd om de studenten een kijkje in de wereld van theater, film en kunst te geven. Punt woonde de presentaties van de laatste drie gasten bij.

Lichamen zonder organen

Simon Ferdinando, een Engelstalige kunstenaar, vertelt over Antonin Artoud, een Franse toneelschrijver, acteur en regisseur. Artoud werd tussen 1937 en 1946 gek verklaard. Volgens Ferdinando mogen we daarom van geluk spreken dat Artoud is blijven leven, zodat zijn werk de hedendaagse kunst- en filmwereld kon beïnvloeden.

Artoud werd tijdens de oorlog geëvacueerd. nadat hij de oorlog en zijn evacuatie overleeft had, kreeg Artoud 53 keer een elektroshock, als behandeling tegen zijn mentale ziekte. ‘Na die behandelingen had hij ideeën over lichamen zonder organen’, vertelde Fernando Ook droomde Artoud van iets dat hij zelf ‘wreed theater’ noemde. Zijn doel was het creëren van een unieke, fysieke ervaring voor zijn publiek.

Live reconstrueren

Kunstenaar Maurice Bogaert vertelt de studenten over zijn eigen ervaringen. ‘Mijn werk gaat over de relatie tussen film en architectuur’, aldus Bogaert. Met zijn werk wil hij de bezoeker de positie van de camera in laten nemen. Om dat te bereiken bouwt hij filmsets na en maakt hij kunstwerken die de kijker het gevoel van een camerabeweging geven.

Het kunstwerk waar hij de studenten vooral over komt vertellen is de zogenaamde live constructie. ‘Ik waarschuw jullie. Dit is het saaiste werk dat ik ooit gemaakt heb’, aldus Bogaert. Bij deze productie volgde de kunstenaar een webcam in een serverruimte. In een exacte kopie van deze ruimte speelde hij 24 uur lang na wat er op de webcam te zien was. Zo stond er zelfs een rookmachine klaar om een eventuele brand na te bootsen.

‘Ajax kwam mee’

De hekkensluiter is stuntcoördinator Ron Sleeswijk. Hij adviseert regisseurs en organiseert stunts voor films en televisiespotjes. Hij heeft onder andere meegewerkt aan de film Loft en aan de serie Voetbalvrouwen. ‘Een regisseur weet vaak goed wat hij op beeld wil zien. Hij weet alleen niet hoe hij dat in werkelijkheid uit moet voeren. Wij verzinnen daar dan een oplossing voor.’ Daarvoor heeft Sleeswijk een heel team aan stuntmannen en stuntvrouwen klaar staan. ‘Soms vervangt een van onze stuntmannen de acteur. In andere gevallen moet de acteur de stunt zelf doen.’

Het werken met niet-stuntmannen is volgens Sleeswijk niet altijd makkelijk. ‘Ik heb meegewerkt aan het reclamespotje waarbij Maarten Stekelenburg door een muur heen vliegt. Toen we dat opnamen, kwamen er mensen van Ajax kijken of alles wel veilig was.’ Sleeswijk moest voor dat videofragment eerst met een stuntman aan Ajax laten zien wat er tijdens het filmpje met de keeper zou gebeuren. Pas toen ze zagen dat Stekelenburg geen grote blessurerisico’s zou lopen, keurden ze de stunt goed. [IB]