Hoe geef je digitaal les aan studenten?

Daar gaat de workshop Actief leren en ICT van Ronald Spruit van het Leer- en Innovatiecentrum (LIC) donderdag over tijdens de Onderwijsdag 2011. Centraal stonden websites als Titanpad, Delicous en YouTube. Via de speciale website van de workshop kunnen deelnemers direct doorklikken naar de opdrachten, die bestaan uit artikelen, video’s, chatsessies en opiniepeilingen via Twitter.

Nieuwe opdrachten

‘We willen in deze workshop de deelnemers zelf laten ontdekken wat de mogelijkheden zijn’, vertelt Ronald Spruit in de kleine ruimte van het congrescentrum 1931 in Den Bosch. Iedereen kan direct achter de computer kruipen en aan de slag gaan met de opdrachten. In duo’s denken de docenten en medewerkers nieuwe digitale methoden om te gebruiken tijdens hoorcolleges.

Kapstok

Docent Jasper Oltheten van de Juridische Hogeschool Avans-Fontys ziet het nut van YouTube tijdens lessen: ‘Als ik de film Modern Times van Charly Chaplin laat zien, dan blijft de theorie daar ik bij vertel veel beter hangen. Ik gebruik het filmpje als kapstok.’ Twee andere docenten zijn zelfs al een stap verder en hebben al nieuwe opdrachten bedacht voor hun eigen lessen. [MG]

Lees ook de andere artikelen in het Puntdossier Onderwijsdag 2011.