Terug naar overzicht

‘Roddelnicht’ verrast Avanspubliek

Voordat openingsspreker Albert Verlinde aan het woord komt, geeft Avans-bestuursvoorzitter Paul Rüpp alvast een voorzet: ‘Bij Avans ligt de focus de komende jaren op kwaliteit in plaats van kwantiteit. Daarmee hebben we het ons een stuk moeilijker gemaakt, want hoe meet je kwaliteit? En nog belangrijker: Hoe bereik je dat?’

Elf miljoen 

Voor het antwoord geeft hij de microfoon aan Albert Verlinde. De anchorman van RTL Boulevard zien we vanavond waarschijnlijk door het beeld flitsen tijdens de première van de Monty Python-musical Spamalot. Dat is namelijk ook Albert Verlinde. Naast een succesvolle entertainmentrubriek, runt hij ook een theaterproductiebedrijf. Om aan te geven hoe hem dat afgaat: De omzet van zijn paradepaardje V&V Entertainment is in de afgelopen tien jaar gestegen van drie ton tot ruim elf miljoen.

Verlinde kan het op de Onderwijsdag niet laten even te verwijzen naar de vooroordelen over hem: ‘Kletskous, gluiperd en abjecte roddelnicht werd ik vooraf genoemd door docenten’, begint Verlinde. Om lachend te vervolgen: ‘Dat is meteen ook de reden waarom ik de afgelopen jaren bij Fontys heb gesproken.’

Nieuwe impulsen 

Volgens Verlinde schuilt in het hebben van vooroordelen ook een gevaar: ‘Als iemand begint met praten, moet je even dat filter met vooroordelen uitschakelen. Je moet niet al bij het eerste woord denken “Wat zou ik zelf gezegd of gedaan hebben?” Kwaliteit verandert iedere dag. Het is dus de kunst om open te staan voor nieuwe impulsen.’

Dat is volgens de RTL Boulevard-frontman ook de enige manier om je werk zo lang vol te houden: ‘Probeer iedere dag fris te beginnen. Anders houd je het niet vol om tien jaar lang hetzelfde werk te doen. Zodra studenten bijvoorbeeld het idee hebben dat ze naar een uitgekauwd verhaal luisteren, stimuleer je ze niet meer. Het is de uitdaging om iedere dag weer op nul te beginnen en te proberen je publiek te verrassen.’ [CT]

Lees ook de andere artikelen in het Puntdossier Onderwijsdag 2011.

Meer lezen?