‘Student van nu’ zoekt geen flexibiliteit

Het aantal ouderen neemt gestaag toe en de jongeren moeten werken om voor hun pensioenen te betalen. Dit klinkt misschien negatief, maar een toename van het aantal gepensioneerden betekent ook dat er meer banen zijn voor de jonkies op de arbeidsmarkt. Bedrijven bereiden zich daarom voor op een nieuwe lichting, net afgestuurde werknemers. Uitzendbureau Studentalent onderwierp ruim 1800 studenten aan een onderzoek om erachter te komen wat bedrijven moeten doen om de getalenteerde jeugd binnen te slepen.

Traditionele instelling

Flexibele werktijden en flexibele werkplekken zijn de laatste jaren populair binnen het bedrijfsleven. Daarom proberen werkgevers afstudeerders met praatjes over zaken als thuiswerken te paaien. Uit het onderzoek van Studentalent blijkt echter dat de nieuwe lichting professionals meer waarde hecht aan een leuke sfeer op de werkvloer, aardige collega’s, opleiding en ontwikkeling.

Thuiswerken is niet populair, omdat de “student van nu” persoonlijk contact en goede begeleiding erg belangrijk vindt.

Online solliciteren

De jeugd is wel vernieuwend wat hun manier van een baan zoeken betreft. Maar liefst 92 procent van de starters gebruikt google om een potentiële werkgever te vinden. Tijdens het zoeken letten zij vooral op de missie en de visie van een bedrijf. Filmpjes en foto’s weten de gemiddelde student niet over de streep te trekken. Het ontbreken van contactgegevens is de grootste afknapper.

Niet alleen het zoeken naar een baan, ook het solliciteren gebeurt online. De nieuwe lichting werknemers kan op het internet meestal een formulier invullen om hun interesse in een vacature te tonen. Dit is een sollicitatiemethode waar de meeste jongeren niet warm van worden. Het grootste gedeelte van de net afgestudeerden vindt het prettiger om een sollicitatiebrief en CV via de mail naar een bedrijf te sturen. [IB]