Terug naar overzicht

Wat vinden docenten van Avans?

kwaliteits- ambassadeurs

Volgens Nancy Duijts, kwaliteitscoördinator van de Diensteenheid ICT en Facilitaire Dienst, doet de hogeschool het goed. ‘Ik werk binnen een diensteenheid, dus ik zie dit vanuit een ander perspectief dan de docenten, maar ik denk dat Avans heel goed bezig is. Wat we op dit moment kunnen doen om de kwaliteit te verbeteren, is ervoor zorgen dat er meer onderlinge afstemming komt tussen de verschillende academies en diensten. Er zou een platform moeten komen waarin iedere academie en dienst een vertegenwoordiger heeft. Een soort “kwaliteitsambassadeurs”.’

Ook vanuit de Academie voor Deeltijd klinken positieve geluiden. Toch denkt Susan Vogelenzang dat verbetering altijd mogelijk is. ‘Kwaliteit leveren en bij de tijd blijven zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden’, laat zij weten. ‘Wij willen weten wat de markt nodig heeft op het moment dat onze studenten afstuderen,  zodat ze met de juiste kennis van school gaan. Daarom is het erg belangrijk om veel docenten uit de praktijk te hebben.’

DMCS-medewerker in Breda, Johan Pape, vindt ook dat het contact met de praktijk erg belangrijk is. ‘We moeten meer onderzoek doen naar de snelheid waarmee oud-studenten een baan krijgen en hoe tevreden hun nieuwe werkgevers zijn. Dat zegt pas echt iets over kwaliteit.’

Diepgang

Niet alle Avansmedewerkers zijn positief over de kwaliteit. Rob Jaspers, docent aan de Academie voor Marketing in Den Bosch, vindt dat het noodzakelijk is dat de hoeveelheid kennis binnen Avans veel groter wordt. ‘We moeten terug gaan naar de basis. Op dit moment ligt in ons lesprogramma de nadruk vooral op het “zelf uitzoeken”. Ik vind dat er veel meer aandacht naar “het leren” zelf en de theoretische kennis moet gaan.’

Ook Lowie van Doninc, docent aan de Academie voor Gezondheidszorg in Breda, ziet een duidelijk verbeterpunt. ‘Avans heeft meer diepgang nodig’, zegt hij. ‘Ik denk dat wij de komende tijd goed binnen onze opleidingen moeten kijken waar de diepgang wel zit en waar niet. Vervolgens moeten we iets aan dit probleem veranderen.’ [IB]

Lees ook de andere artikelen in het Puntdossier Onderwijsdag 2011.

Meer lezen?