Bofbesmetting Breda en Tilburg

De GGD West-Brabant adviseert studenten om hun vaccinatie papieren na te kijken op vaccinaties tegen de bof. Studenten die maar één of helemaal geen vaccinaties tegen de ziekte hebben gehad, wordt aangeraden de overige vaccinaties te halen.

Hoog risico

Studenten hebben een grotere kans op de bof omdat zij veel contact hebben met elkaar. Hierbij kun je denken aan activiteiten van studentenverenigingen en het leven in studentenhuizen. Het is moeilijk om besmetting te voorkomen, omdat de bof al voordat de eerste symptomen zichtbaar zijn, besmettelijk is. Het enige wat studenten kunnen doen, is zo hygiënisch mogelijk zijn, door bijvoorbeeld vaker hun handen te wassen.

Soms vertonen mensen met de bof helemaal geen symptomen. Het is zelfs zo dat één derde van de volwassen die de bof hebben helemaal niks van de ziekte merken, maar wel besmettelijk zijn. De GGD West-Brabant adviseert daarom aan iedereen die zich niet lekker voelt om niet naar evenementen te gaan. Het risico om mensen aan te steken op plaatsen waar veel mensen bij elkaar komen, is erg groot.

Heb je de bof?

Je kunt de bof ook krijgen als je wel twee keer gevaccineerd bent. De symptomen zullen in dat geval wel een stuk milder zijn. Als je het virus hebt opgelopen, is het enige wat je kunt doen heel veel rust nemen en veel water drinken. De GGD vraagt aan iedereen die besmet raakt dat bij hun te melden. Met die informatie kunnen zij onderzoeken waar en hoe de ziekte is uitgebroken. Nadat de zwelling onder het oor is begonnen, ben je ongeveer vijf dagen besmettelijk. [IB]