Hoe kun je geld verdienen aan algen?

Derdejaarsstudenten Chemische Technologie (CHET) uit Breda bundelden hun krachten met derdejaars Technische Bedrijfskunde (TBK) uit Den Bosch. In het gebouw van de De Gruyterfabriek in Den Bosch zaten de studenten drie dagen met elkaar “opgesloten”. Na een dag introductie en twee gastcolleges, moesten de studenten zelf aan de slag.

Maris

De praktijkopdracht kwam van het bedrijf Maris, dat onderzoek doet naar het omzetten van afval tot waardevolle producten, zoals biogas. Sinds een paar jaar verdiept het bedrijf zich ook in algen. De opdracht: algen groeien heel snel, bij simpele omstandigheden. Het enige dat ze nodig hebben is (zon)licht en koolstofdioxide (CO2). Hoe zou je dit proces zó sterk kunnen optimaliseren dat je, met behulp van biotechnologie, er een winstgevende business van kunt maken?

Niet alleen moest het technologische productieproces uitgetekend worden; ook een financieel bedrijfsplan was een noodzaak, inclusief verwachte winst voor Maris. Vanuit hun eigen expertise brachten de CHET-studenten en de TBK-studenten ieder wat in.

Winnaar

De driedaagse eindigde met een ‘pitch’ voor een jury, waarbij de vijf studententeams hun plannen moesten presenteren. Uiteindelijk vond de jury dat team 3 het beste plan had bedacht, omdat zij het beste met alle factoren rekening hadden gehouden en dicht bleven bij de expertise die Maris al in huis heeft. De groep wil algen om gaan zetten in producten voor de farmaceutische industrie.

Hun gouden werkmethode? ‘Onze aanpak was bijzonder’, vertelt CHET-student Arjan Bril van team 3. ‘Na een korte, gezamenlijke bespreking van de opdracht, zijn we eerst allevier apart van elkaar dingen gaan bedenken. Na een half uur solo werken, zijn we pas weer samen gekomen om verder aan de opdracht te werken.’

‘En we zijn stiekem vanmorgen, op de laatste dag, een uurtje eerder begonnen dan de rest’, verklapt teamgenoot en TBK-student Jeroen Kops. ‘In plaats van negen uur hadden we al om acht uur met elkaar afgesproken. Die extra tijd was hard nodig, want op het allerlaatste moment had iedereen stress.’ Samen met Lars van Roosmalen (TBK) en Gisleine Gomez (CHET) gaan zij als prijs samen uit eten op kosten van Avans.

Multidisciplinair

‘Dit was een pilot, in samenwerking met het Expertisecentrum Duurzame Innovatie’, vertelt ict-docent Ralph Simons, een van de organisatoren van de driedaagse. ‘Studenten moeten multidisciplinair leren werken, dat moeten ze later in de praktijk ook. Ze zijn nu aan de slag gegaan met een “biobased business case” vanuit verschillende achtergronden.’

De reacties van de studenten zijn volgens Simons positief: ‘Ze kunnen aan de slag met een échte praktijkopdracht, voor een echt bedrijf, en je leert leuke mensen van een andere opleiding kennen, die anders tegen zo’n opdracht aankijken. De studenten zijn drie dagen buiten het schoolgebouw met een casus bezig, een soort uitstapje. Dat werkt verfrissend.’

Wat Simons betreft komen er in de toekomst vier keer per jaar dit soort multidisciplinaire opdrachtdagen. Hij wil alle minoren of opleidingen die raken aan het thema duurzaamheid erbij betrekken. ‘En het liefst maken we er een projectwéék van, want drie dagen is eigenlijk te kort voor zo’n moeilijke opdracht.’ [LJ]