Loopwagens klauteren door Techniekhal

De studenten van de Academie voor Industrie & Informatica kregen per groep een budget van 300 euro om materialen voor de loopwagen te kopen. In totaal gingen zeven groepen aan de slag om een voertuig volgens het principe van Theo Jansen te bouwen.  Daarbij draaide het niet alleen om snelheid. Ook het ontwerp, zitcomfort, veiligheid en het gewicht werden door de jury in de beoordeling meegenomen.

Vlammen

‘We hebben spatborden op onze wagen gemaakt voor de veiligheid’, vertelt student Roel Verboven trots terwijl twee docenten de wagen van zijn groep keuren. ‘Ook aan het uiterlijk hebben we gedacht’, zegt hij terwijl hij op de aangebrachte stickers met vlammen wijst. Lachend: ‘Daar werd door de twee vrouwelijke studenten in ons team op gelet.’

Onder het maximaal toegestane gewicht blijven, is zijn team niet gelukt. De wagen weegt 93 kilo, terwijl maar 60 kilo is toegestaan. ‘Maar onze wagen rijdt elektrisch en kan ook lopen en remmen. Dat kunnen de meeste andere teams niet zeggen’, brengt Roel daar tegenin.

Winnaar

Nadat de wagens uitgebreid zijn beoordeeld op alle facetten, worden de creaties één voor één op het parcours opgesteld voor een snelheidstest, die ook werd gadegeslagen door diverse regionale media. Alle uren die Roel en zijn medestudenten hebben gestoken in de wagen, zo’n zestien weken lang acht uur per week, betalen zich uit: team D wint met verve in een tijd van negen seconden.

De andere wagens, met illustere namen als Leo’s Perd en Mr. Crab hebben het nakijken. Na de snelheidstest volgt een tweede oefening op een parcours. De grootste hindernis: twee houten planken waar de wagens overheen moeten. Ook hier slaagt de loopwagen van Team D met vlag en wimpel. Andere wagens hadden er meer moeite mee. Een toeschouwer weet er wel raad mee: ‘Doorschakelen naar z’n twee en dan helemaal doortrekken.’ [MG]

Filmpje 1:

Filmpje 2: