Groen, rood, blauw
De opdracht: bedenk een installatie met een hoog doe-gehalte voor kinderen. Studenten Maarten, Mark, Arold en Jos bedachten een ingenieuze fietsinstallatie. Maarten: ‘Het werkt zo. Kinderen moeten op drie fietsjes heel hard fietsen. Iedere fiets is een basiskleur: groen, rood of blauw. Op het tv-scherm voor hun neus veranderen de vissen van kleur, afhankelijk van hoe hard er gefietst wordt, waardoor bijvoorbeeld een mengkleur als paars ontstaat.’
Een delegatie van groep 7 en 8 van een Bredase basisschool was ’s ochtends bij CMD om alle vierentwintig installaties uit te proberen. ‘Die kinderen hebben zich echt uitgeleefd op ons project’, lacht Maarten. ‘Ze begonnen meteen keihard te trappen, als een dolle! We hadden ook een verhaal erbij bedacht: dat een monster alle kleuren van de wereld had opgegeten. Ja, je verdiepen in de belevingswereld van een kind was ook deel van de opdracht.’
Leugendetector
De aanwezige vertegenwoordiger van Cinekid is over een vijftal projecten erg te spreken. Eén van de installaties die populair is bij de opdrachtgever is een technologisch hoogstandje van de studenten Marcel, Michiel, Pim, Marloes en Michelle. In een dichte glazen bak staat een klein apparaatje, buiten die bak zijn twee metalen pijpjes gemaakt. Als twee of meer mensen de uitstulpsels vasthouden en ook elkaar, produceert dat een gek geluid.
Marloes: ‘Wij hebben hightech met lowtech verbonden. Het werkt eigenlijk heel simpel: wordt de kring verbroken, door de handen los te laten, dat stopt de piepende toon. Door bij de persoon naast je op zijn neus te drukken, aan het oor te trekken of wat dan ook, verandert de toon van frequentie en volume.’ ‘De techniek is gebaseerd op die van een leugendetector: het draait om huidweerstand. Natte handen geven ook weer een ander effect’, vult Michiel aan.
‘De kinderen die hier vanmorgen waren, vonden het geweldig’, vertelt Michelle. ‘Ze gingen meteen de gekste dingen uitproberen. Op een gegeven moment stonden we met een groep van vijftig man om onze installatie, maar toen werd de kring dichthouden wel moeilijk…’
Onvoldoende
De installaties zijn allemaal groot en indrukwekkend, maar niet iedere groep zal een voldoende krijgen, vertelt CMD-docent Thijs Eerens. ‘Sommige installaties zijn nu al kapot, of bijna, dat is niet goed. Als je iets voor Cinekid bouwt, moet het ook wel “monkeyproof” zijn: kinderen moeten er op los kunnen gaan. Ook de praktische inzetbaarheid was een factor waar de studenten rekening mee moesten houden: een installatie moet bijvoorbeeld goed op- en af te bouwen zijn.’ [LJ]
Punt. Of had jij nog wat?