Zestig procent studenten betaalt teveel huur

Vijftigduizend studenten vulden tussen september 2010 en maart 2011 vragenlijsten in van checkjekamer.nl , een website van de Landelijke Studenten Vakbond(LSVb). Daarmee konden ze onder meer controleren of ze niet teveel (kale) huur betaalden en zien of ze recht hadden op huurtoeslag. Of de huurprijs reëel is wordt vastgesteld aan de hand van het puntensysteem van de huurcommissie; het kameroppervlak en de faciliteiten zijn bepalend voor het aantal punten.

Uit een analyse van de gegevens die studenten invoerden, blijkt dat 61 procent van de studenten afgelopen studiejaar te veel huur betaalde. Het jaar ervoor was dat nog 67 procent. De huren waren gemiddeld 41,44 euro te hoog, tegen 65,37 euro het jaar ervoor.

Dure kamers

De kamers in Amsterdam blijven het duurst. Gemiddeld doet een studentenkamer in de hoofdstad 346 euro per maand, terwijl dat landelijk 274 euro is. Per vierkante meter betalen Amsterdamse studenten 24,58 euro voor hun kamer, bijna zeven euro meer dan gemiddeld.

Goedkoopste kamers

De goedkoopste kamers zijn in Sittard te vinden, voor zo’n 244 euro per maand. De laagste prijs per vierkante meter is iets minder dan dertien euro, in Middelburg.

Studenten met een zelfstandige woonruimte zijn het duurst uit in Leiden: 574 euro per maand voor 47 vierkante meter. Het landelijk gemiddelde ligt op 478 euro voor 49 vierkante meter.

Door een fout in het datasysteem kon de LSVb niet alle vijftigduizend resultaten gebruiken voor haar analyse. Alleen steden met meer dan honderd respondenten werden meegenomen in het rapport. Ook de resultaten van het onderzoek naar hoe het gesteld is met de brandveiligheid van studentenhuizen, konden niet worden geanalyseerd. [MdV/HOP]