Directeur reageert op roosterproblemen

In een notitie aan zijn collega-directeuren, de Avans Hogeschool Medezeggenschapsraad en Punt legt Vogels, directeur van de Diensteenheid ICT en Facilitaire Dienst (DIF), uit wat er mis is gegaan. Het begon allemaal bij het aanschaffen van een nieuw roostersysteem. ‘De pakketselectie van een nieuw roosterpakket is helaas mislukt. Het door ons geselecteerde pakket kan simpelweg niet voldoen aan de eisen ten aanzien van gebruiksvriendelijkheid en performance die wij stellen’, zo schrijft de directeur.

Naroosteren

Daarom is het oude systeem, Untis, weer in gebruik genomen. De roosters van blok 1 waren volgens de directie op tijd klaar, maar moesten worden overgezet naar een ander systeem om te kunnen “naroosteren” (het incidenteel reserveren en publiceren van roosters). En daar ging het verkeerd. De pogingen om de data over te zetten werden gestaakt.

Onduidelijkheid

‘Op de dag dat het probleem geconstateerd is, heeft DIF via iAvans een alternatieve route aangeboden voor het raadplegen van de roosters. Daarvoor gebruiken we nu de functie Publiceren Concept Roosters van Untis. Dat gaf aanvankelijk onduidelijkheid. Er worden wel degelijk de originele roosters gepubliceerd. Al snel is overal op iAvans het woord “concept” verwijderd’, schrijft Vogels.

Apps

Wat op dit moment nog niet werkt, is de oorspronkelijke kijkfunctie op iAvans. Daardoor kunnen ook de door studenten ontwikkelde apps niet worden gebruikt. Vogels streeft er naar dit probleem opgelost te hebben op 16 september.

Dat er niet goed is gecommuniceerd over de roosterproblemen, trekt Vogels zich persoonlijk aan: ‘We hebben ons te veel gefocust op het oplossen van de problemen. DIF had dit voortvarender moeten communiceren.’ [MG]

Lees hier de volledige notitie.

Lees ook de eerder verschenen artikelen:

AMR bezorgd over roosterproblemen 14-09-2011

Lesroosters door storing onbetrouwbaar 26-08-2011