Jonge criminelen wonen nog bij moeders

Tien studenten van de Academie voor Sociale Studies verdiepten zich tijdens het afstuderen in de reclassering in Nederland en presenteerden hun bevindingen. Zo blijkt dat driekwart van alle jongvolwassenen die in aanraking komen met reclassering nog thuis woont en dat tachtig procent autochtoon is. Dat zijn enkele conclusies van de afgestudeerde studenten Noortje Engels en Patty van den Bergh. Noortje: ‘Een andere opvallende conclusie is dat van de meeste jongvolwassenen niet bekend is of ze een licht verstandelijke beperking hebben. Daar zou vervolgonderzoek naar gedaan moeten worden.’

Reisafstand

Ellen de Bruijn en Judith van den Braak concentreerden zich tijdens hun onderzoek op de zogenoemde vroeghulp bij first-offenders. Oftewel: wanneer gaat een medewerker van reclassering naar het politiebureau toe om iemand bij te staan die voor het eerst een misdrijf pleegt? Behalve de voorschriften blijken ook subjectieve criteria een rol te spelen. Uit de onderzochte dossiers komt bijvoorbeeld naar voren dat ook de reisafstand een rol speelt bij de keuze om wel of niet naar het politiebureau te gaan.

Reclasseringswerkers weten de weg naar officiële instanties goed te vinden, maar benaderen familie en vrienden van cliënten nog te weinig. Dat vinden oud-studenten Evelien van Deursen en Karin van Hamond. Volgens een reclasseringsmedewerkster uit de zaal komt dat ook omdat volwassenen daar specifiek toestemming voor moeten geven, maar de meerwaarde ervan wordt door iedereen erkend.

Licht verstandelijke beperking

Uit onderzoek van een ander afstudeerduo blijkt dat drie op de tien delinquenten een lichte verstandelijke beperking hebben en bij drie anderen hebben de begeleiders vaak een vermoeden. Verder onderzoek op dit gebied wordt dan ook sterk aanbevolen door de afgestudeerden. [MG]