Terug naar overzicht

De ‘geheime’ succesformule van Avans

In een interview met Science Guide probeert Van Kalmthout te verklaren hoe het komt dat Avans als grote hogeschool opnieuw goed scoort in de Keuzegids.

‘Het eerste punt komt wat meer uit mijn bestuurlijke rol. Je moet als college dicht op de directies zitten, een beetje strak sturen. Het profiel van de opleidingen en het leiderschap daarbinnen moet je samen met hen ontwikkelen’, vertelt Van Kalmthout.

Zuinig met budgetten

Volgens het bestuurslid zit daar een tweede factor aan vast namelijk ruimte bieden aan vernieuwingen in het onderwijs, zowel financieel als inhoudelijk. ‘Dat doen wij hier door nogal zuinig en strak te zijn met de budgetten voor de reguliere uitvoering van de curricula. Dat moet je immers goed kunnen als professionals, zonder veel extra's te vragen en zo. En zo kun je meer ruimte vrij maken voor mensen en initiatieven die innovatief zijn in het onderwijs. De andere kant van deze medaille is, dat het dus nogal saai en niet zo leuk is als je als opleiding weinig durft te vernieuwen. Dat geeft intern een flinke impuls om met elkaar aan de slag te gaan en dat houdt de kwaliteit van de curricula hoog en actueel.’

Een derde belangrijke en meest fundamentele factor volgens Van Kalmthout is het kennen van je omgeving. ‘Een hogeschool moet zijn relaties met partners, met bedrijven, met de regio voortdurend gebruiken om daarvan te leren. Je moet weten wat bij hen leeft.’ Dat is niet alleen een taak van het College van Bestuur maar ook van opleidingsinstructies, vindt de bestuursvoorzitter.

Vernieuwing

Van Kalmthout vindt dat hogescholen weinig van elkaar leren. ‘Daar moet je in je hogeschool gewoon flink op sturen, want het 'not invented here'-gevoel is altijd flink aanwezig. In het HBO zeker. We doen wat cursussen voor het middenmanagement om bij elkaar rond te kijken in HBO-land en dat is dan. Drie hogescholen zijn lid van het vernieuwingsplatform van SURF over de razendsnelle ontwikkeling van de functie van de mediatheken bij die intelligente leeromgevingen. Drie, dat zegt wel iets.’

In het interview geeft Van Kalmthout aan trots te zijn op twee opleidingen. ‘Allereerst Verpleegkunde in Den Bosch. De ziekenhuizen zijn dol op wat ze daar presteren. Wij dachten daar zo'n honderdvijftig studenten te kunnen opleiden, terwijl er al zo'n 380 zijn gekomen. Dat is bij grote tekorten in deze sector een echte meevaller.’

Advanced Business Creation

‘Onze opleiding Advanced Business Creation hebben wij als idee uit Amerika gehaald, het is de enige in Nederland. Die leidt mensen op die heel snel ideeën kunnen omzetten in producten en ze naar de markt weten te vertalen. Die studenten zijn vaak designers, ICT'ers en marketeers tegelijk, zeer interdisciplinair. Het zijn vaak mensen die elders aan een universiteit of hogeschool zijn vastgelopen in een opleiding. Ze lijken soms meer kunstenaars dan economiestudenten en hier bloeien ze helemaal op.’ [AR]

Lees het complete interview hier.

Meer lezen?