Terug naar overzicht

Studenten bedenken Echte sauscampagne

‘De naam Echt komt ook uit onze koker’, vertelt Tobias Ligtenberg. Hij wil er maar mee aangeven hoe uitgebreid er te werk is gegaan. Samen met zijn medestudenten Abdulla Samantar, Amy Brekelmans  en Linde van Erp kreeg hij van het bedrijf de vrijheid om een reclamecampagne uit de grond te stampen. Ze bedachten een nieuwe naam, de etiketten, de slogans en de plaats waar het product in de winkel zou komen te staan. Tobias: ‘We hebben alles bedacht, behalve wat er in het potje zit.’

Biologisch

Belangrijkste doel is het product in de markt zetten. Tobias: ‘In de winkel staan tien verschillende sausen naast elkaar die allemaal zeggen dat ze biologisch zijn. Dan moet je als elfde fabrikant niet ook zeggen dat je biologisch bent. Dat zijn ze wel, maar daarmee onderscheidt je je niet van de concurrenten.’

Belangrijk voor de nieuwe identiteit, was een nieuwe naam. Die zat ‘m in een enkel woord dat vaak voorbij kwam. Abdulla: ‘Bij Bertolini zie je in de reclame Italiaanse vrouwen in een pan roeren, terwijl die sauzen gewoon in een fabriek worden gemaakt. Als het televisieprogramma Keuringsdienst van Waarde hier langskomt, kunnen ze niks vinden wat niet klopt. Deze sauzen komen écht na wat ze op het etiket beloven. Ze bestaan écht uit natuurlijke streekproducten en ze worden écht ambachtelijk bereid. Vandaar ook de naam: Echt.’

Serieus genomen

Deze eerste aanzet van de campagne werd trouwens nog bedacht in de schoolbanken. Maar na hun presentatie was het enthousiasme bij de sausfabrikant zo groot dat de studenten de kans kregen om het idee verder uit te werken. ‘Dat vind ik misschien nog wel de grootste kick’, vertelt Tobias. ‘Dat het bedrijf zo omgaat met iets wat studenten hebben bedacht. Daardoor voel je je serieus genomen.’

In de daaropvolgende drie maanden schaafde het viertal verder aan de campagne. Buiten schooluren, in de echte wereld. Een groot verschil. ‘Op je opleiding kun je wel heel creatief zijn, maar sommige dingen zijn in praktijk onmogelijk. Zo hadden we bedacht dat je de productnaam op het etiket kon lezen doordat daar geen papier zat. Je zag op die plek de inhoud van het potje. Maar zoiets kost zo ontzettend veel geld. Op school denk je over zoiets geen seconde na’, aldus Amy.

Knoflook-yoghurt

Inmiddels ligt het product in de winkelschappen van elf Brabantse supermarkten, waaronder de C1000 in Den Bosch. ‘Het is zo cool als je het product in de winkel ziet liggen’, vertelt Tobias enthousiast. ‘Ik heb het ook al een keer gekocht. De knoflook-yoghurtsaus is namelijk heel lekker. Echt.’ [CT]

Meer lezen?