Hoe leeft de Bosschenaar over vijftig jaar?

Muziek?

Een symposium over het spelen van een prachtige melodie op één snaar van een gitaar en het laten samenkomen van alle melodieën van alle snaren tot één harmonisch muziekstuk. Waar gaat dat over? Over muziek? Nee, het gaat over het Den Bosch van 2060.

Tijdens het Symposium Spatial Vibrations werden presentaties getoond over hoe Den Bosch er uit komt te zien over vijftig jaar. Hoe is het op het gebied van stedenbouwkunde, energiedistributie, architectuur, landschapsarchitectuur, nieuwe media en telecommunicatie geregeld in de toekomst?

Ted-concept

Naarmate de tijd vordert gaat alles steeds sneller. Het symposium over Den Bosch in 2060 was dan ook geheel in de goede stijl. Het was namelijk gebaseerd op het moderne Amerikaanse Ted-concept. Alle sprekers kregen exact vijftien minuten spreektijd die absoluut niet overschreden kon worden. Dat maakte de boel extra boeiend, omdat er vaart in zat. Er werd tenminste niet eindeloos over één onderwerp gepraat.

De eerste presentatie ging over architectuur. Aart Wijnen van architectenbureau De Twee Snoeken kwam vertellen hoe de stad van de toekomst er in zijn ogen uit moet zien. Het zou een gemeenschapsstad moeten worden waarin mensen samen denken over wat ze willen in hun omgeving. Zijn pleidooi was dat we gezamenlijk moeten weten welke kant we op willen. Samenwerken en samenleven. ‘Als je een plaatje laat zien van een wijk en je haalt vervolgens alles weg wat voor de bewoners overbodig is, hou je alleen de huizen en een bal op een voetbalveldje over. Voeg je daarna toe wat de bewoners willen in hun omgeving, zie je overal feestende mensen, gezelligheid en veel speelgelegenheden.’

Licht dat zich aanpast aan warmte

Berry Eggen, hoogleraar aan de TU Eindhoven, vertelde hoe nieuwe technologieën gaan helpen om de toekomststad vorm te geven. Volgens hem gaat technologie zich zo ver ontwikkelen dat het op een gegeven moment niet zichtbaar meer is als techniek, maar als decoratie. Hij gaf als voorbeeld behang met lampen die zich aanpassen aan de temperatuur van de kamer. Of het logo van TU Eindhoven dat een andere kleur krijgt als er iets te doen is in de stad.

Duurzaam

Han Slootweg van Enexis pleitte in zijn presentatie voor duurzaam energieverbruik. ‘Hoe mooi de technologie ook in elkaar zit, zonder energie is het nergens’, zei hij. ‘En als we zo doorgaan met het verbruiken van de laatste olie, het laatste aardgas en het laatste stukje steenkool, hebben we straks geen energie meer. Daarom moeten we de zon en de wind gaan gebruiken.’ Volgens zijn presentatie is de energie die de zon in een uur uitstraalt, voldoende om het verbruik van de hele wereld een jaar lang te dekken.

Al was het symposium in het Atrium van Avans Den Bosch, echt voor studenten was het niet bedoeld. Dat bleek ook wel bij het zien van de opkomst. Een handjevol studenten zat tussen mannen en vrouwen met strakke pakken en veel verstand van de expertises die aan bod kwamen. [HS]