Terug naar overzicht

Duizend kilo auto voor tachtig kilo mens

Yuppentractor

De organisatie van het Duurzaamheidscafé in Den Bosch was in handen van het Expertisecentrum Duurzame Innovatie (EDI). Meest concrete onderdeel van de middag was het verhaal van de gemeente Den Bosch over het experiment van elektrisch rijden in het Paleiskwartier. Avans is partner in dit experiment.

Jaap Willems van de afdeling Milieu van de gemeente liet ter introductie een filmpje zien over een draagbare auto van honderd kilo die in Nederland werd geïntroduceerd in de jaren vijftig. ‘Het is toch eigenlijk te gek voor woorden dat er duizend kilo auto nodig is om een mens van tachtig kilo van A naar B te verplaatsen’, betoogde Willems. ‘We rijden elke dag in onze yuppentractor naar het werk, en het liefst alleen. Daar gaat in het duurzaamheidsdenken echt iets mis.’

Goed voorbeeld

De gemeente Den Bosch wil daarom het elektrisch rijden volop invoeren. Gemeenteambtenaren carpoolen al met elektrische auto’s, om het goede voorbeeld te geven. Willems: ‘Elektrisch rijden is leuk. Op zo’n Segway een ritje maken, dat moeten jullie echt eens doen’, zo moedigde hij de zaal enthousiast aan. ‘Den Bosch wordt dé stad van de duurzame mobiliteit, zodat we in 2050 klimaatneutraal zijn.’

Het Paleiskwartier is volgens Willems de ideale proeftuin. De bedoeling is dat in de toekomst zonnepanelen op de bedrijfsgebouwen worden geplaatst, waarvan de energie rechtstreeks naar auto-oplaadpunten op de grond gaat. Willems: ‘En houd je wat over, dan kan die reserve-energie in het kantoor zelf worden gestoken.’

Opstartperikelen

John Theeuwes, projectmanager mobiliteit op Avans, vulde Willems kort aan en gaf toe dat er nog wel wat ‘opstartperikelen’ zijn. ‘Zo kan een elektrische auto niet weggesleept worden als hij uitvalt doordat de accu leeg is. Dat heb ik laatst expres eens laten gebeuren, een paar honderd meter van huis: heel onhandig.’

Ook is het nu nog omslachtig om een elektrische auto uit de Paleiskwartier-parkeergarage te halen. Theeuwes: ‘Je hebt wel drie pasjes nodig en het is enorm tijdrovend.’ Ondanks deze nadelen, vindt hij het elektrisch rijden zeker een aanrader: ‘Het rijdt heerlijk en sportief. Welke dikke BMW of sportauto er bij het stoplicht ook naast je staat, je rijdt hem gegarandeerd eruit. Hierbij nodig ik alle Avansmedewerkers in Den Bosch uit voor een proefritje.’ [LJ]

Meer lezen?