Start verbouwing Lovensdijkstraat in 2013

‘We zijn een belangrijke stap verder en dat is goed nieuws’, vertelt Ton Vissers, projectleider Bouw Lovensdijkstraat. Overigens moet de Avans Hogeschool Medezeggenschapsraad zich ook nog over de plannen buigen.

Sloop

De drie gebouwen (Lovensdijkstraat 61 en 63 plus de ATGM-Hal) worden gefaseerd aangepakt en krijgen een grondige verbouwing. Een aantal jaren geleden was het nog de bedoeling om een deel van de gebouwen te slopen. Door de exponentiële groei van het aantal studenten in Breda werd het noodzaak om de gebouwen aan de Lovensdijkstraat te behouden. ‘De gebouwen blijven bestaan en worden aangepast naar deze tijd. Daar ben ik trots op. Ze horen bij Avans’, zegt Vissers.

Avans kiest voor een gefaseerde verbouwing, waarbij de onderwijsactiviteiten op de Lovensdijkstraat gewoon door blijven gaan. In 2012 wordt het ontwerp gedetailleerder uitgewerkt en komt er een Europese aanbesteding om de juiste externe, uitvoerende partijen te selecteren. In het eerste kwartaal van 2013 start de werkelijke bouw, die twee tot tweeënhalf jaar gaat duren.

Presentaties

Begin januari worden gebruikers van de gebouwen zoals de Academie voor Technologie en Management, de Academie voor de Technologie van Gezondheid en Milieu, de Academy for Media and User Experience en de desbetreffende diensteenheden bijgepraat over de plannen. Daar zullen ook voorlopige schetsen getoond worden.

‘De Lovensdijkstraat voldoet straks aan alle eisen die we aan de Avansgebouwen stellen’, zegt Vissers. Zo komt er een eigen Xplora van 2.000 meter. In overleg met de academies wordt nog bekeken hoe de invulling van de werkplekken voor medewerkers gaat zijn. [AR]

Kijk in het dossier Lovensdijkstraat voor meer artikelen.