Elektrische auto’s nog niet duurzaam

Onder de naam ‘Paleiskwartier Elektrisch’ schaften Bossche bedrijven als Brabant Water, Avans, HAS en De Rechtbank afgelopen zomer gezamenlijk zes elektrische auto’s aan. Voor zakelijke ritjes kunnen hun medewerkers voortaan een Nissan Leaf of een Peugeot Ion confisqueren. Studenten van de internationale minor European Project Semester namen het project op de korrel.

Fossiele brandstoffen

Zo onderzochten de vier studenten hoe duurzaam het gebruik van de auto’s eigenlijk is. De voertuigen gebruiken weliswaar geen fossiele brandstof, maar ook elektriciteit moet worden opgewekt. En dat gebeurt zelden alleen via duurzame zonnepanelen en windmolens. ‘Maar zelfs als de elektriciteit volledig wordt opgewekt via fossiele brandstoffen, dan is de auto nog groener dan de auto’s die op benzine rijden’, aldus de Duitse student Henning Blomken.

Ook het economische aspect werd door de studenten nader bekeken. In aanschaf zijn de elektrische auto’s heel wat prijziger dan hun brandstof equivalent. Daar staat tegenover dat je geen wegenbelasting betaalt en dat tanken goedkoper of zelf gratis is. De Nissan verdient zijn aanschafwaarde op die manier terug. Bij de Peugeot, waarvoor je heel wat dieper in de buidel moet tasten, is dat nog maar de vraag.

Ingewikkeld

Om dat geld op den duur terug te verdienen, moeten de auto’s kilometers maken. Op dit moment worden ze nog te weinig gebruikt. Dat ligt volgens de studenten vooral aan het reserveringsysteem. Wie een elektrische auto wil gebruiken, moet hem eerst reserveren. Maar het invullen van de formulieren is ingewikkeld en neemt veel tijd in beslag.

Oplaadpunt

Nog een minpunt is de beperkte afstand die je met wagens kunt rijden zonder de accu te hoeven opladen. In de zomer kun je zonder ‘tanken’ ongeveer honderd kilometer rijden. In de winter, als de verwarming aanstaat, daalt dat aantal tot zeventig kilometer. Een retourtje op en neer naar Breda is dus alleen mogelijk als je je halverwege bij een oplaadpunt meldt. Maar in welke steden je die wel en niet kunt vinden, is voor veel mensen een raadsel.

De studenten namen zelf de proef op de som, en schoven een dag achter het stuur. Henning: ‘Door alle lichtjes leek het een beetje op het besturen van een ruimteschip. De auto reed lekker, maar ik werd zenuwachtig van de teruglopende teller. Toen we wegreden, konden we nog honderd kilometer rijden. Maar na vijf minuten, was dat al gedaald tot tachtig kilometer. Ik vroeg me continu af of ik nog terug kon komen.’

Makkelijker

Conclusie? Wil het ‘Paleiskwartier Elektrisch’-project slagen, dan zal het reserveren van de wagens makkelijker en sneller moeten worden. Bovendien zou een lijst met openbare oplaadpunten zeer welkom zijn. Alleen dan worden de elektrische bolides vaker gebruikt en is het project ook daadwerkelijk duurzaam. [CT]

Zie ook het eerder verschenen artikel:

Duizend kilo auto voor tachtig kilo mens 06-12-2011