Terug naar overzicht

‘Lesmateriaal op papier achterhaald’

Zeker bij de minor Online Marketing. 'In dit vakgebied zijn er dagelijks veranderingen’, verklaart Van den Boer. Volgens de Avansdocent is er redelijk wat mis met lesmateriaal op dit gebied. ‘Élk boek dat over online marketing wordt geschreven, is al verouderd op het moment dat het wordt uitgegeven. Het is niet te doen om op deze manier te blijven werken in een vakgebied dat zich zo snel ontwikkelt.’

Het probleem ligt vooral bij de literatuur die wat meer operationeel van aard is, zoals SEO, Social Media en Mobile Marketing. ‘Google brengt met enige regelmaat nieuwe updates van zijn zoekmachine uit, en Facebook komt wekelijks met nieuwe functies en wijzigingen in haar privacyinstellingen.’

Platform

Van den Boer heeft een platform voor ogen met alle informatie die ook in het boek had gestaan, aangevuld met video’s, presentaties, podcasts en links naar relevante blogposts. ‘Toegankelijk vanaf je mobiel en tablet, zodat gebruikers altijd toegang hebben tot alle en de meeste actuele informatie.’ Het platform zou opgedeeld moeten worden in verschillende specialismen. Met elk een eigen beheerder die verantwoordelijk is om de informatie zo up-to-date mogelijk te houden.

Eén van de veranderingen die waargenomen worden bij andere media zoals muziek en film, is de verschuiving van bezit naar toegang. Volgens Van den Boer kan je dit ook gemakkelijk toepassen bij digitaal lesmateriaal. ‘Bijvoorbeeld een abonnement dat voor een bepaalde tijd toegang verschaft tot het platform en verlengd moet worden.’

Uitgeverijen zeggen in gesprekken dat zij enthousiast zijn over het idee maar twijfelen aan de behoefte onder de studenten. Van den Boer ziet vooral voordelen voor de uitgeverijen en denkt dat ze opereren vanuit angst. ‘Nu hebben zij een soort monopoliepositie. De poortwachterfunctie gaat verloren als een dergelijk platform opgericht wordt.’

Behoefte

Vier propedeuse studenten Commerciële Economie en Small Business deden onderzoek naar de behoefte van digitaal lesmateriaal. Ook werd de invulling onderzocht en het gebruik van tablets en laptops geïnventariseerd. 'Dit is een kleinschalig onderzoek maar zal wel een beeld geven van de vraag van studenten naar digitalisering’, zegt Van den Boer.

Wat blijkt: studenten zitten helemaal niet te springen om lesmateriaal van een scherm af te moeten lezen. Een reden om níet over te stappen op digitale lesmaterialen is dat leren achter de laptop of pc soms onhandig is, het is ook wel prettig om gewoon op de bank te studeren.  

Maar Van den Boer denkt dat zijn studenten nog niet voldoende gewend aan het lezen en leren via tablets, die hier volgens hem uitermate geschikt voor zijn. Van den Boer verwacht dat uitgeverijen elke druppel uit het onderste van de kan willen halen. ‘Dat een dergelijk platform er komt twijfel ik niet aan, de vraag is alleen wanneer.' [SD]

Meer lezen?