Studenten ontwikkelen robot voor autisten

‘Assistent!’
‘Ja?’
‘Bel Jan-Jaap.’
‘Oké’

Een robot die je vrienden belt wanneer je dat aan hem vraagt. Het kan echt. Woensdag lieten vier vierdejaarsstudenten Mechatronica zien hoe het werkt. Jordy van der Velden vertelt de robot dat hij zijn medestudent Jan-Jaap Schuurman moet bellen. En een paar seconden later gaat inderdaad de telefoon over en is er een Skypeverbinding tussen de robot en de telefoon van Schuurman.

Autisme

De Mechatronicastudenten zitten in hun examenjaar en moesten een project kiezen om aan te werken. ‘Bij ons was dit het gaafste project dat er was’, vertelt Van der Velden. ‘En het werd echt interessant toen bleek dat we mensen konden helpen’, vult Schuurman aan. ‘De Academie voor Sociale Studies Breda had namelijk net een studie afgerond over autisten. Daarom hebben wij tot ons doel gemaakt: Het ontwikkelen van een robot die autistische studenten kan helpen.’

Om die studenten zo goed mogelijk te helpen met hun studie, is de robot uitgerust met allerlei apparatuur: een camera, een beamer, een computer, een touchscreen en zelfs een printer. Behalve mensen bellen, kan de robot dus nog heel veel meer. Zo kan hij roosters opzoeken en wanneer Van der Velden daar om vraagt, print de robot zelfs zijn rooster uit.

Wedstrijd

De studenten ontwikkelen de robot voor een wedstrijd die is uitgeschreven door de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. De opdracht is om een menselijke robot te maken die studenten kan helpen bij hun studie. Vier academies van Avans in Breda werken samen aan deze ene robot: de Academie voor Sociale Studies Breda, de Academie voor Technologie en Management, de Academy of Media & User Experience en de Academie voor Kunst en Vormgeving|St.Joost.

Tot nu toe zijn de vier Mechatronicastudenten met de robot bezig geweest en ook vier studenten Technische Informatica hebben geholpen. Nu wordt de robot doorgegeven aan de andere academies, zodat die hem verder kunnen ontwikkelen.

Finale

In september moet de robot klaar zijn, want dan is de finale van de wedstrijd. ‘We denken dat hij in september goed genoeg is om de wedstrijd te winnen’, zegt projectleider Gerbrandt Schor. ‘Helaas hebben we als tegenstander alleen de Hogeschool van Utrecht. Dat vind ik wel jammer, ik had gehoopt dat er meer zouden zijn. Maar de Hogeschool van Utrecht is wel een tegenstander van formaat.’

De studenten willen dat de robot in september nog meer kan dan nu. Zo moet hij bijvoorbeeld een agenda bij kunnen houden en moet hij ondersteuning geven bij het houden van een presentatie, zaken waarmee autistische studenten erg geholpen zijn.

Een aantal studenten van Communication and Multimedia Design gaat de robot nu gebruiksvriendelijker maken. ‘Ook de studenten van de kunstacademie moeten nog met de robot aan de slag, zodat hij er leuk uitziet’, vertelt Mechatronicastudent Thor van Rijk. [MvdB]