Innovatieve ideeen bij SpinAwards Avans

Aan de Onderwijsboulevard in Den Bosch kijken zes juryleden kritisch naar de presentaties van verschillende studenten van Avans Hogeschool, Fontys Hogescholen en de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU). De studenten presenteren hun creatieve ideeën op het gebied van digitale communicatie, in de hoop genomineerd te worden voor de finale van de SpinAward Jong Talent.

Medicijnarmband

Anderhalf jaar heeft zijn idee in de ijskast gestaan, maar op de dag voor de presentaties op Avans heeft Tom Jongens, derdejaars student Communication en Multimedia Design in Den Bosch, het er onverhoopt weer uitgetrokken. ‘Degenen die eigenlijk mee zouden doen aan de SpinAwards, trokken zich terug. Toen is mij gevraagd om mee te doen.’

Jongens bedacht samen met zijn medestudenten een armband waardoor je niet meer aan het innemen van je medicijnen hoeft te denken. Je vult de armband met vloeibare medicijnen en die lopen langzaam via je huid je bloedbaan binnen. ‘Hierdoor ontlast je de organen. Als je pillen slikt, krijg je de dosis in één keer. Met deze armband gaat het heel geleidelijk.’

Het ontwerp is gebaseerd op een nieuwe techniek: thermal iontophoresis. Het komt er op neer dat de armband door gebruik te maken van elektrische pulsen de hoeveelheid medicijn kan meten in het bloed en op basis daarvan meer kan toedienen. De armband kan geladen worden met meerdere capsules, en dus verschillende medicijnen.

Genomineerden

Hoewel de jury erg enthousiast was, is het idee van Jongens en zijn medestudenten niet genomineerd. Ook de andere inzending van Avans, een aan YouTube gekoppelde website, is niet door. Naar de finale gaan twee ideeën van de Fontysstudenten, en één idee van de studenten uit Utrecht.

De studenten van Fontys bedachten een app voor je telefoon waarmee je je cijfers bij kunt houden. Als je het heel goed doet op school, kun je via de app verschillende prijzen winnen. Ook een reclamecampagne voor VolkerRail werd genomineerd. Het idee van de HKU dat werd genomineerd heet Alt-30 . Op de vloer worden driehoeken geprojecteerd die veranderen wanneer je over de vloer loopt.

De Jong Talent Finaledag vindt plaats op 8 maart in Amersfoort. [MvdB]

Zie ook het eerder verschenen artikel:

Voorronde SpinAwards op Avans 26-01-12