Inspectie: puinhoop bij kunsthogeschool

In september trad collegevoorzitter Jikkie van der Giesen af. Ze zou zich schuldig hebben gemaakt aan mismanagement en fraude, zeiden medewerkers van hogeschool Codarts. Vrienden en kennissen zouden door haar getrakteerd zijn op reisjes, cadeaus en verblijven in appartementen van de hogeschool.

Snoepreisjes

In oktober vorig jaar startte de Onderwijsinspectie een onderzoek. Het ‘vooronderzoek’ naar de snoepreisjes en cadeaus loopt nog, maar het rapport over de kwaliteitscontrole op het onderwijs is er nu.

De inspectie heeft aanwijzingen dat het management geforceerd de administratie op orde heeft willen brengen. 'De instelling heeft daarbij de grenzen opgezocht', aldus de rapporteurs. 'Tot een doelbewuste ernstige vertekening van de onderwijswerkelijkheid heeft dit echter niet geleid.'

Eindniveau waarborgen

Op korte termijn moet de hogeschool haar administratie op orde brengen en het eindniveau van haar studenten beter waarborgen, aldus de Inspectie. De theoretische vakken zijn 'incidenteel in het gedrang gekomen'. Het gaat dan om vakken als muziek- of dansgeschiedenis en cultureel ondernemerschap, maar het zou ook voor scripties gelden.

Het artistieke eindniveau van de studenten die een dans-, muziek-  of circusopleiding aan de hogeschool volgen, is ondanks alles op orde. Dat komt volgens de Inspectie doordat er streng geselecteerd wordt aan de poort, de opleiding veel getalenteerde buitenlandse studenten aantrekt en doordat opdrachten door meerdere docenten worden beoordeeld. Bovendien is er een openbaar eindexamen en doen afgestudeerden van Codarts het op de arbeidsmarkt even goed als die van andere kunstvakhogescholen.

Verbeterplan

De centrale examencommissie functioneert volgens de Inspectie niet helemaal volgens de wet, al gaat het de goede kant op. Uiterlijk 1 maart 2012 moet Codarts een verbeterplan aanleveren. De hogeschool heeft vervolgens één jaar de tijd om dat uit te voeren. De Inspectie houdt daarbij de vinger aan de pols en doet begin 2013 opnieuw onderzoek. Verder vraagt de Inspectie de NVAO om bij toekomstige accreditaties 'speciale aandacht' te besteden aan de toetsing van theoretische vakken, en het vrijstellingenbeleid.

Codarts laat middels een persbericht weten de lessen uit het rapport 'zeer serieus' te nemen en de eerste veranderingen al te hebben doorgevoerd. Zo is er een interim-collegevoorzitter aangesteld en zal een ‘plan van aanpak’ op tijd worden ingeleverd. [MdV/HOP]