Tot 2020 verdwijnen 4.800 banen in basisonderwijs

Door de afname van het aantal basisschoolleerlingen verdwijnen tot 2020 naar schatting nog eens 4.800 banen, schrijft Het Onderwijsblad op basis van CBS-prognoses. De afgelopen twee jaar zijn al tweeduizend banen in het basisonderwijs verdwenen. De vereniging van basisscholen trok hierover al eerder aan de bel. Pabo’s leiden op dit moment juffen en meesters op die voorlopig niet zomaar aan de slag kunnen. Jonge onderwijzers die daar wel in slagen worden vaak als eerste de laan uitgestuurd.

Werk, werk en nog eens werk

Doordat het kabinet bezuinigt op het passend onderwijs, verdwijnen nog eens zesduizend banen, becijfert het Onderwijsblad. Waar die docenten naartoe moeten, weet men niet. ‘Onverantwoord’, noemt AOb-voorzitter Walter Dresscher dat in een persbericht. ‘Premier Rutte zou in deze crisistijd moeten staan voor werk, werk en nog eens werk, in plaats van onnodig snijden in het personeelsbestand in het speciaal onderwijs.’ Dat laatste zou niet nodig zijn als hij zijn plannen en het budget voor de prestatiebeloning van leraren zou intrekken.

Volgens minister Van Bijsterveldt van Onderwijs stijgt de vraag naar onderwijzers vanaf 2015 weer. [MdV/HOP]

Zie ook het eerder verschenen artikel:

Bredase Pabo: kleine kans op een baan 16-02-2012