Win-winsituatie voor Bossche ict’ers

‘We hebben vanaf dag één gezegd dat we die flessen drank zouden winnen.’ Het is een cliché, maar met alcohol kun je studenten motiveren. Aan het woord is de Bossche ict-student Maikel van der Schans. Uit handen van ondernemer en oud-Avansstudent Jasper Delisse ontvingen hij en zijn vijf medestudenten een obscuur Aziatisch drankje. Het is de hoofdprijs nadat ze alle concurrerende studentgroepen achter zich lieten bij het ontwerpen van een website.

Vliegende hert

Opdrachtgever voor de website is We R Asia. Voor Europese klanten die hun productie willen uitbesteden zoekt het bedrijf van Jasper een geschikte fabriek in Azië die het de producten goedkoop kan leveren. Neem Red Bull, één van de klanten. De energiedrankgigant heeft een speciaal glas waarin je een vliegende hert (lees: Red Bull met een shot Jägermeister) kunt drinken. Dankzij de connecties van We R Asia worden de glazen vervaardigd in China.

Pakketservice

Red Bull is slechts een van de vele Europese bedrijven. Om te zorgen dat klanten de vorderingen van de productie kunnen volgen, was We R Asia op zoek naar een website. ‘Het is een beetje track-and-trace achtig, zoals bij de pakketservice van TNT’, legt Maikel uit. ‘De Europese klanten kunnen zelf in de gaten houden hoe het met hun producten gaat en hoeven daar niet meer voor naar We-R-Asia te bellen.’

Maar ook de Aziatische fabrieken kunnen via de website communiceren met We R Asia. Zo is het mogelijk om bijvoorbeeld beeldmateriaal van een prototype door te sturen of updates van het productieproces te geven. De website is zo ontworpen dat We R Asia zelf kan bepalen of de informatie ook voor de Europese klanten zichtbaar is. De site is verder tweetalig en facturen zijn in een paar klikken te fabriceren.

Finetunen

Jasper is dan ook behoorlijk in z’n nopjes met het eindresultaat: ‘Ik had van tevoren gehoopt dat het zoiets zou worden. Nu komt het finetunen. Hier en daar zitten nog wat kleine dingen die moeten worden aangepast.’ Ook dat wordt opgepakt door het zestal studenten. Buiten schooltijd gaan ze betaald verder schaven aan hun kindje.

‘Een win-winsituatie dus’, verklaart docent Ger Saris. ‘Ik had de studenten ook een fictieve website kunnen laten maken en die na het project in de prullenbak kunnen gooien.’ Maar iets ontwerpen voor een echte opdrachtgever werkt volgens de studenten extra motiverend: ‘Dit kun je straks toevoegen aan je portfolio. Omdat de website straks echt gebruikt gaat worden, doe je nu eenmaal iets meer je best.’ [CT]