Studium Generale: te veel over politiek

‘Het leek me interessant, maar uiteindelijk ging het bijna niet over vrouwenemancipatie,’ zegt tweedejaarsstudent Nicole van Tiggelen. ‘Het was veel te langdradig en ging vooral over de lokale politiek in Breda.’ Ook haar vriendin, Eva van den Ven, was niet tevreden met het college. ‘Het was saai. Zelfs onze docent keek verveeld en viel bijna in slaap.’

Politiek les

‘Misschien dat jullie bij het horen van het woord politiek de kriebels krijgen. Toch is het interessant en hopen we dat jullie na deze bijeenkomst meer interesse hebben’, zegt Marianne de Bie, raadslid van D66. En zo begint, na een korte voorstelronde van De Bie en Sanne Bijlsma (PvdA), een lange les over de lokale politiek in Breda. Alles komt voorbij. De functies van de gemeenteraad, college van B&W, burgemeester, uitleg over de coalitie in Breda, de belangrijkste zaken die er spelen en noem maar op.

Voor de in politiek geïnteresseerde studenten is de bijeenkomst interessant. Twee jonge mannen op de voorste rij letten de hele bijeenkomst goed op, denken mee en stellen genoeg vragen. Ook tweedejaarsstudent Roel Veldman snapt niet waarom iedereen na afloop zo negatief reageert. ‘Ik vond het hartstikke interessant.’

Vrouwenemancipatie

Het ging niet alleen over de lokale politiek. Vrouwenemancipatie kwam toch even aan bod. ‘Is Internationale Vrouwendag in Nederland nog wel nodig?’ Bijlsma zegt van wel. Zo legt ze uit dat over de hele wereld vrouwen erg weinig bezit hebben, maar dat wel 60 procent van al het werk door vrouwen gedaan wordt. Ook in Nederland zijn mannen en vrouwen nog niet gelijk. Vrouwen krijgen minder betaald en er zijn meer mannen in de hogere beroepen. Maar 17 procent van de hoogleraren is vrouw en in de gemeenteraad van Breda is eenderde van de leden van het vrouwelijke geslacht.

‘Nederland doet het nog goed in tegenstelling tot veel andere landen. We kunnen trots zijn op Nederland, maar moeten ook aan andere landen denken’, zegt Bijlsma. De raadsvrouwen laten een filmpje zien van de situatie in Zuid-Afrika, waar de vrouwenrechten en emancipatie flink achterlopen. Veel vrouwen worden er mishandeld en verkracht.

Ekurhuleni

‘Hier denken we verder dan Breda’, zegt Bijlsma, en ze vertelt over het uitwisselingsprogramma Ekurhuleni. Een project van de gemeenteraad om ervoor te zorgen dat arme mensen in dat gebied beter gaan wonen. Na de uitleg over het project maakt Bijlsma een einde aan de presentatie, omdat het tijd is. ‘Ik hoop dat jullie enthousiast zijn geworden over het raadswerk.’ [JP]