Anderhalf jaar voor inrichting nieuw deeltijdstelsel

Eind maart maakte Zijlstra bekend dat hij vanaf 2017 hogescholen en universiteiten niet langer rechtstreeks geld wil geven voor deeltijdstudies. In plaats daarvan wil hij studenten die een maatschappelijk belangrijke studie doen een beurs geven die ze kunnen besteden aan een deeltijdstudie bij zowel private als publieke instellingen. Studenten aan opleidingen in het onderwijs, de zorg of één van de economische topsectoren zouden in aanmerking komen voor zulke ‘vouchers’.

Welke studies zijn relevant?

Gaat de staatssecretaris zelf bepalen welke studies relevant zijn? En worden dan alleen nog ‘Halbes Hobby’s’ bekostigd, wilde SP-kamerlid Jasper van Dijk weten. Hij vindt het niet eerlijk als deeltijders die liever een andere studie doen, zelf voor de kosten moeten opdraaien.

Maar volgens Zijlstra loopt het allemaal zo’n vaart niet. Hij gaat niet in zijn eentje bepalen voor welke studies er beurzen komen en voor welke niet. Wiens hulp hij gaat inroepen, weet hij nog niet. De echte uitwerking van zijn voorstel komt pas eind 2013. Tot die tijd gaat hij om de tafel met onder meer de universiteiten en hogescholen, al betekent dit niet dat hij precies gaat doen wat zij willen.

Concurrentie

Zijlstra merkte nog op dat hij de tegenstand vanuit de bekostigde instellingen niet zo goed begrijpt. Als zij gewoon goed deeltijdonderwijs blijven aanbieden, hoeven ze niet bang te zijn voor de concurrentie met private aanbieders.

De staatssecretaris bevestigde vragen van onder meer D66 en GroenLinks of hij afstapt van het idee dat iedere Nederlander één bachelor- en één masteropleiding kan volgen tegen het lage collegegeldtarief. Dat klopt inderdaad, zei Zijlstra. Dat principe gaat straks alleen nog op voor het voltijdonderwijs.

Echt moeilijk maakten de kamerleden het de bewindsman niet. Ze wachten zijn plannen af. Wel hadden ze nog wat vragen over huidige deeltijdstudenten die een langstudeerboete krijgen. Vorige week maakte Zijlstra al bekend dat hij tot 2017 jaarlijks tien miljoen euro ter beschikking stelt om hen te compenseren.

Wetswijziging

Hij moet daarvoor nog wel even een wetswijziging doorvoeren zodat ook deeltijdstudenten aanspraak kunnen maken uit het geld van de zogenaamde ‘profileringsfondsen’ van instellingen. Ook zal hij kijken of tien miljoen per jaar wel genoeg is. ‘Studenten mogen hier niet de dupe van worden’, aldus Zijlstra. [MdV/HOP]