Handen niet gewassen? Game over!

Ter afsluiting van periode 3 maakten veertien projectgroepen een ‘serious game’. Het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ) huist sinds vorig jaar in een hypermodern nieuw pand vlakbij de Onderwijsboulevard. Vijf aanwezige vertegenwoordigers van het JBZ luisteren aandachtig of een van de games wellicht goed genoeg blijkt om verder te ontwikkelen en te introduceren op het digitale leerplein van het ziekenhuis.

Witte boorden

De eerste projectgroep maakte een game op het gebied van ‘social engineering’. Hoe zorg je dat er niet zomaar iemand het ziekenhuis binnenloopt en gevoelige informatie steelt? De game heet White Collar Crime, verwijzend naar het type criminaliteit waar social engineering onder valt. Voor verschillende functies is er een verschillend scenario: de dokter, de verpleegkundige, de receptioniste.

‘Doel van ons spel is de mensen die in het ziekenhuis werken bewust maken van het bestaan van dit soort criminaliteit’, leggen studenten Mike Leander en Sjoerd van Hal uit. ‘Een dokter moet zich bijvoorbeeld bewust zijn van zijn eigen gedrag en houding. In onze game heeft een dokter een brief met een inlogcode verscheurd en in de prullenbak gegooid. Een inbreker vindt dit en puzzelt de code weer aan elkaar. Heel gevaarlijk!’

Punten scoren doet de speler op de ‘media indicator’: hoe goed is het imago van het ziekenhuis nog in de media en bij het publiek? ‘Er loopt ook een Volkskrant-journaliste in het spel rond. Ze ruikt onraad en dringt het ziekenhuis binnen om mensen te ondervragen. Blijf je als medewerker te lang met haar praten, dan is het game over’, licht Mike toe.

Handhygiëne

De projectgroep van Mieke Pouwels en Ruud van Tiggelen heeft de game Cure it! ontworpen. Zij kozen voor het onderwerp hygiëne en dan in het bijzonder de handhygiëne van verpleegkundigen. Het huidige probleem is dat verpleegkundigen zich niet altijd strikt aan de routine van het handen wassen houden, terwijl ze wel de regels kennen.

‘Doel van dit spel is alle patiënten genezen’, legt CMD-student Mieke Pouwels uit. ‘Kleurtjes en geluidjes wijzen op waar de speler, de verpleegkundige, medicijnen moet pakken of de handen moet wassen. Steeds melden zich nieuwe patiënten, die een plekje in een bed moeten krijgen en verzorgd moeten worden. En steeds tussendoor de handen wassen natuurlijk!’

Race tegen de klok

De studenten ontwikkelden zes levels voor Cure it!, variërend van de EHBO tot de intensive care. Elk volgend level wordt het patiëntenaantal groter en de ziekenhuisruimtes ingewikkelder. De speler moet steeds meer kamers aandoen en op het laatst zelfs traplopen. Snelheid is cruciaal, want op de achtergrond telt een klok mee. Je moet de patiënten geholpen hebben binnen de tijd.

De verpleegkundige kan sterren behalen als patiënten goed worden geholpen, maar als er iemand doodgaat, verliest de speler die sterren weer. Mieke: ‘Om een beetje makkelijk te beginnen, hebben we toegestaan dat er in level 1 nog twee patiënten mogen doodgaan.’ [LJ]

Speel de demo-games hier online!