Kabinet wilde basisbeurs volledig afschaffen

Zaterdag werd bekend welke bezuinigingen het kabinet had bedacht om het begrotingstekort onder de drie procent te krijgen. Een ervan was de afschaffing van de basisbeurs voor master- én bachelorstudenten.

Besparing van 20 miljoen

Uit een document in handen van RTL Nieuws blijkt dat dit een besparing moest opleveren van twintig miljoen euro in 2014 en 25 miljoen in 2015. Op de lange termijn zou er jaarlijks 690 miljoen euro mee worden bespaard.

In ruil zou de langstudeerboete in 2014 worden afgeschaft. Dat kost de overheid op termijn 393 miljoen euro per jaar, wat het totaal aan bezuinigingen in het hoger onderwijs op 297 miljoen zou brengen.

De PVV gooide echter roet in het eten. Doordat de partij van Wilders het akkoord op het laatste moment verwierp, en de gedoogcoalitie uiteenviel, is er onvoldoende politieke steun voor het akkoord.

Demissionair

De verwachting is dat premier Rutte zijn ontslag aanbiedt en zijn kabinet demissionair wordt. In afwachting van die beslissing zijn de voor vandaag geplande debatten in de Tweede Kamer ‘tot nader order’ uitgesteld. Dat geldt dus ook voor het debat met staatssecretaris Zijlstra over de studiefinanciering. Zijn voorstel om de basisbeurs in de masterfase af te schaffen en het reisrecht van studenten te beperken zal niet behandeld worden.

Maar de Europese Unie eist dat Nederland deze week laat zien hoe het zijn begrotingstekort onder de drie procent wil brengen. Formeel was het kabinet-Rutte al een minderheidskabinet. Demissionair of niet, het kan proberen een deel van de bezuinigingen alsnog door het parlement te loodsen.

Langstuderende deeltijdstudenten zullen naar verwachting niet het slachtoffer worden van de val van het kabinet. Het kamerbreed gesteunde plan dat ze tot 2017 een beroep mogen doen op de profileringsfondsen van hogescholen en universiteiten kan waarschijnlijk ook met een ministeriële beschikking worden geregeld. [BB/HOP]