Terug naar overzicht

Paardensport: meer marketing nodig

Profileren en onderscheiden
De paardensport wordt steeds professioneler: tegenwoordig houdt 3 procent van de Nederlandse bevolking, dat zijn zo’n 577.000 mensen, zich bezig met paarden. Vroeger was dat wel anders: ‘Nu melden 70 tot 80 ruiters zich aan voor bepaalde wedstrijdonderdelen waar eerder maar 20 aanmeldingen voor waren’, zegt Marion Schreuder, voormalig hoofdinstructeur bij NHB Deurne.

‘Het is niet meer alleen verstand op nul en stallen uitmesten. Met een omzet van 1,5 miljard euro is het   geen hobby-sector meer’, benadrukt Schreuder. De opleidingsvariant Sportmarketing van Commerciële Economie bij de Academie voor Deeltijd (ADT) biedt studenten dan ook de mogelijkheid om zich meer op de marketingkant van de sport te richten: ‘Vroeger moest je vooral veel kunnen en doen. Nu moet je ook veel kennen’, aldus Schreuder.

Gedurende de avond wordt duidelijk dat professionals in deze branche zich breder moeten oriënteren als ze met deze passie ook de kost willen én moeten verdienen. ‘Je zit op een roze wolk als je jong bent, maar je kunt niet tot je vijftigste op een paard zitten’, legt ervaringsdeskundige Luc Steeghs uit.

Steeghs, nu 23 jaar werkzaam bij stal Hendrix in Baarlo, is kampioen in dressuur en springen geweest. Ondertussen specialiseerde hij zich als instructeur en opleider van jonge paarden. Steegh drukt de aanwezigen – voornamelijk geïnteresseerde meiden uit de paardenwereld – op het hart wat zijn vader hem ook adviseerde: ‘Profileer en onderscheid jezelf. Blijf jezelf breed ontwikkelen!’

Paardenbedrijf
Vincent Valk, directeur van de Hollandsche Manege in Amsterdam vindt dat je meer uit een paardenbedrijf kan halen dan alleen lesgeld. Valk vertelt hoe je een paardenbedrijf rendabel kunt exploiteren in ‘uitdagende tijden’. Hij organiseert shows en carrousels waarvoor bezoekers entree moeten betalen. Ook verhuurt Valk regelmatig de foyer en de andere horecaruimtes. ‘Probeer creatief te denken. We organiseren bijvoorbeeld geregeld een high tea, diners en opera’s.’

Maar daarvoor moet er wel ondernemersbloed door je lichaam stromen: ‘Je moet kunnen rekenen, een begroting kunnen maken, jaarrekeningen lezen én organisatietalent hebben.’ Valk benadrukt het belang van verbreding, vooral in deze branche. ‘Zorg dat je niet afhankelijk bent van alleen een paardenhouderij, maar dat je meerdere pijlen op je boog hebt.’

Kritische beoefenaars

Dat gegeven wordt ook onderstreept door Pauline Knol, Grand Prix-jurylid en succesvol dressuuramazone. ‘De paardensport kampt met kritische beoefenaars, wedstrijddeelnemers stellen steeds hogere eisen’, vertelt ze. ‘Ze willen in een goede bak rijden. Deelnemers hebben geen geduld om op hun punten te wachten en als ze vooraf niet weten hoe laat ze aan de beurt zijn, komen ze helemaal niet.’

Daarnaast geeft Knol aan dat er ook steeds minder publiek, budget en sponsoring is. ‘Wil je met een wedstrijd overleven, moet je je onderscheiden. Concoursen hebben goede marketeers nodig voor een eigentijdse sponsoring en promotie’, benadrukt Knol.  [SD]

Meer lezen?