Kamernood in Avanssteden valt mee

Er zijn grote regionale verschillen tussen de wachttijden voor een studentenkamer, blijkt uit de jaarlijkse Kamernoodinventarisatie van de LSVb. Landelijk zoeken studenten gemiddeld 9 maanden naar een kamer. Voor een zelfstandige kamer met eigen keuken en badkamer is de zoek tijd een stuk langer: gemiddeld 3 jaar.

Breda

Bredase studenten staan ongeveer 4 maanden op de wachtlijst bij de woningcorporatie voor een onzelfstandige ruimte. De kamernood is dus niet extreem hoog. Naar verwachting loopt het tekort in 2014 op tot 1.000 kamers. Toch lukt het de gemeente niet om de kamertekorten terug te dringen.

Grote tegenvaller in Breda is het niet van de grond krijgen van 500 tijdelijke eenheden. Om de benodigde 1.000 eenheden te realiseren is meer inzet nodig van corporaties en gemeente, concludeert de LSVb.

Den Bosch

Bossche studenten moeten tussen de 4 en 6 maanden wachten op een onzelfstandige woonruimte. De wachttijd voor een zelfstandige huurwoning bedraagt 5 jaar. Volgens de gemeente is er geen sprake van kamernood. De vraag naar studentenkamers is groeiende en de gemeente stelt dat zij actie zal ondernemen als de eerste tekenen van kamernood zichtbaar worden. Een gemiste kans, volgens de LSVb. ‘Eerder anticiperen kan mogelijke kamernood juist voorkomen.’

Tilburg

De Avansstudenten lijken in Tilburg op de beste plaats te zitten. De wachttijd bedraagt maximaal 4 maanden. Bovendien zijn er meerdere nieuwbouwplannen in ontwikkeling die uiteindelijk 1.000 studentenwoningen extra opleveren.

De LSVb schrijft in haar rapport verder dat de huurprijzen van onzelfstandige kamers bij sommige woningcorporaties ‘explosief’ zijn gestegen. De gemiddelde prijs van een kamer met gedeelde faciliteiten in Groningen zou met 18 procent zijn gestegen naar gemiddeld 325 euro per maand (inclusief gas/water/licht). De kamers in Maastricht zouden het duurst zijn: gemiddeld 390 euro. Daaruit kan overigens niet geconcludeerd worden dat studenten in Groningen beter af zijn dan in Maastricht. De LSVb vermeldt geen prijs per vierkante meter, waardoor niet duidelijk is hoeveel ruimte een student voor deze huurprijzen krijgt.

Wat betaal je?

In Breda betaal je voor een kamer gemiddeld 218 euro per maand. In Den Bosch 173,27 euro en in Tilburg 218 euro, allemaal exclusief servicekosten.

De LSVb baseert zich op cijfers van gemeenten en woningbouwcorporaties, ze zeggen dus niets over de particuliere markt. Vorig jaar stelden studentenorganisaties, gemeenten en woningbouwverenigingen een actieplan op om in 2015 de helft van het kamertekort te hebben opgelost. Als dat doel gehaald moet worden, zullen ze alle zeilen moeten bijzetten, zegt de LSVb. [AR, MdV/HOP]