Ook Avans tegen langstudeerboete

750
Dit jaar hebben 750 langstudeerders zich opnieuw ingeschreven bij Avans. Zij moeten vanaf 1 september de langstudeerboete bovenop het reguliere collegegeld gaan betalen. Daar is een overgrote meerderheid, namelijk 326 van de 465 stemmers, het dus niet mee eens: ‘Sommigen kunnen het collegegeld al lastig op te brengen, laat staan 3.031 euro er bovenop’, luidt een reactie op deze website.

Luie student
Maar ook voorstanders lieten van zich horen, 18,7 procent vindt dat de boete gewoon per 1 september doorgevoerd moet worden: ‘Een topmaatregel, eindelijk eens iets wat de hardwerkende student niet aanpakt maar de luie!’ Iets meer dan 50 stemmers vinden dat de maatregel uitgesteld moet worden tot na de verkiezingen.

Tweede Kamerleden van CDA, PvdA, GroenLinks, SP, VVD en D66 wilden vorige week de langstudeerboete nog voor 1 september afschaffen. De partijen, op de SP en het CDA na, pleiten voor het sociaal leenstelsel.

Alternatieven

Staatssecretaris Zijlstra verzocht met een dekking te komen voor de ontstane tekorten. Het volledig terugdraaien van de boete zou namelijk 370 miljoen euro per jaar kosten. De partijen overlegden de afgelopen week koortsachtig. Maar na het debat afgelopen donderdag bleken zij nog niet tot overeenstemming te zijn gekomen. [SD]