Studievertraging door echtscheiding

De zaak kwam dinsdag in Den Bosch voor bij het College van Beroep, de onafhankelijke rechtbank van Avans. De student wil graag zijn studie IV op Avans in Den Bosch voortzetten. ‘Ik heb er nu al twee jaar zo hard voor gewerkt.’ Zijn zus is meegekomen naar de zitting als steun. Zij vertelt over de ellende waar het gezin doorheen is gegaan.

Bijbaan

Vanaf de tweede helft van zijn propedeusejaar (2010-2011) beginnen de problemen bij de student thuis. De echtscheiding heeft niet alleen emotionele impact, maar ook financiële. De IV-student moet opeens 24 uur per week gaan werken bij zijn bijbaan, naast zijn voltijdstudie, zodat het gezin thuis rond kan komen.

Ondanks de ellende thuis behaalt de student in zijn propedeusejaar 52,5 studiepunten. Genoeg dus om door te gaan naar het tweede studiejaar. Maar de nasleep van de problemen thuis is groot en in het tweede studiejaar (2011-2012) behaalt de student slechts 17 studiepunten. De propedeuse heeft hij aan het einde van dit tweede jaar ook niet behaald: met 56,5 punten komt hij nog 3,5 punt tekort.

Mentor

Pijnpunt is het project van blok 4. Dat heeft de IV-student nu al twee keer niet gehaald. ‘De eerste keer waren door omstandigheden alle projectgroepjes al gevormd. Mijn mentor adviseerde mij om het project alleen te maken. Ik heb vertrouwd op dat advies, op haar als professional. Ik dacht dat ik een lichtere projectopdracht kreeg, maar dat was niet het geval en al snel bleek het onhaalbaar. Toen ben ik ermee gestopt, wéér in overleg met mijn mentor.’

In blok 4 van studiejaar 2011-2012 kan het project herkanst worden, maar dan komt de student door omstandigheden weer in een kleinere groep terecht. ‘Met z’n tweeën moesten we doen wat eigenlijk een groep van zes studenten moest doen’, vertelt hij. ‘Het eindproduct is toen uiteindelijk inhoudelijk goedgekeurd, maar op taalgebruik afgekeurd.’

Hoe kan het dat deze student, die toch al privéproblemen thuis heeft, tot twee keer toe niet normaal de kans krijgt in een projectgroep te werken?, vraagt het College van Beroep aan de voorzitter van de examencommissie. Die moet het antwoord schuldig blijven.

Gegrond

De academie vindt dat de student duidelijker en eerder aan de bel had moeten trekken over zijn problemen thuis, bij zijn mentor, decaan en docenten. Maar het College van Beroep verklaart het bezwaar als gegrond. De student moet volgens de rechtbank nog een kans krijgen. [LJ]