Deze week is het tweehonderd jaar geleden dat in Den Bosch de Académie Impériale et Royale de Peinture, Sculpture et Architecture haar deuren opende. Dit was een voorloper van de Bossche kunstacademie en dus van Avans. Om dat te vieren zijn er de hele week speciale bijeenkomsten en exposities waarvan gisteren de eerste op de Akademie voor Kunst en Vormgeving|St. Joost in Breda.
Passie
Rudi Fuchs, oud-directeur van onder andere het Van Abbemuseum en het Stedelijk Museum Amsterdam, nam uitvoerig de tijd om nog één keer in het openbaar te spreken over zijn passie voor kunst.
Fuchs gebruikte het atelier van René Daniëls, een van de bekendste oud-studenten van de academie in Den Bosch, als rode draad in zijn verhaal. ‘De plek waar kunstenaars worstelen met hun eigen twijfels.’
Onvoorstelbare realiseren
De ere-lector liet diverse schilderijen zien die van invloed zijn geweest op het werk van Daniëls. Vooral om te illustreren hoe lastig het voor kunstenaars is om los te komen van het werk van alle voorgangers. ‘Alleen op die manier ontstaat iets wat niet ontworpen kan worden. Zo wordt het onvoorstelbare gerealiseerd.’
Ook stak de kunsthistoricus zijn bewondering voor de Britse kunstenaar Damien Hirst niet onder stoelen of banken. ‘Hij maakt veel los. Sticht verwarring. Zijn werk is een zegen voor de wereld.’ Daarnaast ging hij af en toe een zijweggetje in en vertelde over zijn eigen eerste aanraking met kunst.
Volgens Fuchs is blijven kijken van essentieel belang. ‘Voor je het weet, weet je niet meer hoe dingen eruit zien.’
Na een moeizaam begin hingen de genodigden 45 minuten aan de lippen van docent Fuchs. Daarom zou het jammer zijn als dit echt het eerste en laatste college is wat hij geeft op Avans. Juist de gisteren niet-aanwezige kunststudenten kunnen nog heel wat leren van de ere-lector. [AR]
Punt. Of had jij nog wat?