Lerarenbeurs in trek bij hbo-docenten

De lerarenbeurs die in 2008 is ingesteld om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren lijkt aan populariteit te winnen. In 2011 maakten 534 hbo-docenten van de kans gebruik, in 2012 zijn dit er met 639 al ruim honderd meer.

Twintig miljoen euro

Dankzij de afspraken in het begrotingsakkoord kan dit aantal fiks toenemen. Van de 105 miljoen euro die extra geïnvesteerd wordt in het verbeteren van het onderwijs, gaat twintig miljoen naar het hoger onderwijs. Dat geld is grotendeels bedoeld om zo’n zevenhonderd extra docenten een mastertitel te laten halen. Ook kan de beurs worden aangevraagd voor een promotietraject. Van die mogelijkheid hebben inmiddels 36 docenten gebruik gemaakt.

Het is een investering die goed aansluit bij de prestatieafspraken die de hogescholen met demissionair staatssecretaris Halbe Zijlstra hebben gemaakt. Alle instellingen hebben beloofd dat het merendeel van hun docenten straks een master- of doctorandustitel op zak heeft.

Avans: 70 procent

Zo zet Zuyd Hogeschool in op een groei van 59 procent naar 70 procent academici in 2015 en wil de Hogeschool Rotterdam bijvoorbeeld van 50 naar 70 procent gaan. Avans wil in 2016 ook naar 70 procent gaan.

Eénmaal in hun onderwijsloopbaan kunnen hbo-docenten gebruikmaken van de lerarenbeurs voor een bachelor- of masteropleiding naar keuze. Sinds de invoering zijn er ruim 2500 beurzen toegekend. [SL/HOP, AR]

Zie ook het eerder verschenen artikel:

Toch mastereis bij verlenging contracten 27-06-2012