CE en Small Business Den Bosch uit elkaar

Met grofweg 2.500 studenten en ruim 125 medewerkers is AM aardig uit de kluiten gewassen. De Bossche academie voldoet daarmee al lang niet meer aan de criteria die Avans ooit bij de oprichting op papier had gezet. Volgens het College van Bestuur (CvB) zou een academie maximaal 1.600 studenten en 70 medewerkers moeten tellen. En dus gaat bij AM het mes erin, de academie wordt gesplitst.

Inhoud en cultuur

Aan de directie van AM de taak op te kijken welke opleidingen samen zouden kunnen worden samengevoegd. Daarbij werd gekeken naar inhoud en cultuur, maar bijvoorbeeld ook naar de financiële kant zegt waarnemend directeur Peter Hollants: ‘Hoe zit het met de bekostiging? Een kleinere opleiding kan bijvoorbeeld meer geld uitgeven aan onderwijs dan dat er binnenkomt.’

Uit een rondje dat de academieraad van AM eerder maakte onder docenten, blijkt dat zij Commerciële Economie en Small Business en Retail Management inhoudelijk het best bij elkaar vinden passen. Tenslotte vallen dezelfde opleidingen in Breda ook onder één academie. Probleem is alleen dat het duo samen goed is voor meer dan 1.700 studenten, en dat is boven het door het CvB gestelde maximum van 1.600 studenten. ‘Bovendien houd je dan twee kleinere opleidingen over die samen in aantal studenten te klein zijn om een aparte academie te vormen’, aldus Hollants.

Internationale karakter

Bij de opleiding International Business and Languages flirtten docenten nog even met Avans School of International Studies in Breda. Vanwege het internationale karakter zagen ze een samensmelting met die academie wel zitten. Volgens Hollants is dat geen ideale combinatie: ‘Je zit als academie dan verspreid over twee locaties. Qua organisatie en afstand is dat niet ideaal.’ [CT]

Zie ook de eerder verschenen artikelen:

'Voor studenten maakt splitsing niks uit' 31-10-2012

AM en AMB opgesplitst in kleinere academies 29-10-2012