Experimenteren met duurzaam afstuderen

De natuur als inkomstenbron, multidisciplinair afstuderen, updates van lectoraten. Gistermiddag hield het Expertisecentrum Duurzame Innovatie (EDI) van Avans weer een ‘Duurzaamheidscafé’, waar ideeën en kennis werden uitgewisseld, plenair en tijdens diverse workshops.

In het groen

Gastspreker Tom Bade komt vertellen over zijn bedrijf ‘The Triple E Trust’. Triple E staat voor: Economy, Ecology, Experience. De belangrijkste activiteit van Triple E is bedrijven en organisaties opkopen die iets doen/deden met duurzaamheid, maar die failliet zijn gegaan of financieel lijden door bijvoorbeeld bezuinigingen. Triple E neemt de projecten en initiatieven over die te waardevol zijn om verloren te laten gaan.

Volgens directeur Bade wordt de natuur vooral gebruikt om geld aan te verdienen, zoals hij ziet in zijn eigen woonomgeving: de regio Arnhem. ‘Onderwijs, een ziekenhuis, veel horeca, musea, een dierentuin, zelfs de uitvaartbusiness doet gouden zaken in het groen. Iedereen verdient aan de natuur, maar zelden stroomt er geld terug, bijvoorbeeld naar landschapsbeheer.’

Afstudeeratelier

Tijdens de workshoprondes van het Duurzaamheidscafé presenteert Esther van der Ham, coördinator van het EDI, een nieuw plan voor een ‘multidisciplinair afstudeeratelier’. Studenten van diverse opleidingen zouden hierin samen kunnen afstuderen op duurzame onderwerpen. Concreet wil het EDI starten met twee groepen van drie studenten.

Van der Ham: ‘Bínnen de Avansdomeinen wordt er nu soms al wel multidisciplinair afgestudeerd, zoals binnen het techniekdomein. Maar dat is nog veel te weinig, het moet structureler. Studenten Commerciële Economie bijvoorbeeld kunnen later als marketing manager óveral terecht komen: de bouwsector, onderwijs, cultuur, overheid of bedrijfsleven. Dan is het goed dat zij nu al multidisciplinair leren denken en werken.’

Cultuurverschillen

De op de workshop afgekomen derdejaarsstudenten CE beamen dit. Ze voelen wel wat voor het afstudeeratelier en zien vooral voordelen en mogelijkheden. Cultuurverschillen tussen studenten? ‘Geen probleem, alleen maar een extra uitdaging’. En dat er eventueel met studenten Milieukunde (waar veel buitenlandse studenten zitten) Engels gesproken en geschreven moet worden, is alleen maar interessant en ‘goed voor je CV’.

Het experiment start in februari, zodat zomer 2013 de eerste twee groepen multidisciplinair zijn afgestudeerd. Het EDI zoekt naar opdrachten en opdrachtgevers. De praktische details uitwerken is misschien nog wel de grootste uitdaging, want zes studenten betekent ook zes begeleiders. Van der Ham: ‘We zullen de afstudeercriteria op elkaar af moeten stemmen.’ [LJ]