Innovatie en humor tijdens offshore-congres

Dit jaar is het thema van het congres ‘Dutch Offshore Technology’, met de nadruk op innovatie en de toekomst. Centrale vraag is welke toekomstvisie de Nederlandse offshore-sector heeft op zijn positie in de wereld. In diverse lezingen worden die toekomstvisie en -scenario’s toegelicht.

Enige in Nederland

De Avansminor ‘Offshore Engineering’ is de enige hbo-minor op dit specifieke vakgebied in Nederland. Omdat het een open minor is, trekt het dan ook de aandacht van studenten uit alle windstreken. Docent Ron Dolstra: ‘Van de kleine zestig studenten in de minor, komen er dit jaar zeker twintig van buiten Den Bosch: een deel van Avans in Breda, maar ook van de hogescholen in Utrecht, Amsterdam en Den Haag hebben we studenten.’

De conferentie bestaat niet alleen uit praatjes, er is ook een competitief element. De minorstudenten strijden om de eer en de prijzen in een posterwedstrijd. Twaalf projectgroepen hebben elk een probleem van een bedrijf aangepakt. Op strak vormgegeven posters worden het probleem en de mogelijke oplossing(en) gepresenteerd. Dolstra: ‘Een vierkoppige jury van offshore-experts beoordeelt het geheel op criteria als creativiteit, uitvoerbaarheid, toepasbaarheid en originaliteit.’

Golven

Tijdens de lunchpauze krijgt elke groep studenten de kans hun idee aan de jury toe te lichten. De projectgroep van Erik de Heus en Steven Jochems, vierdejaarsstudenten Werktuigbouwkunde in Breda, bedacht voor het bedrijf Heerema Marine Contractors drie mogelijke oplossingen voor pontons die last hebben van golven op een wilde zee bij slecht weer.

Erik: ‘Daardoor kunnen zij niet laden en lossen in een haven bijvoorbeeld. Een schip dat alleen bij goed weer door kan met het werk, kost het bedrijf al snel miljoenen euro’s.’ Eén van de oplossingen van de studenten is om met hulp van ballasttanks gevuld met water, aan de zijkanten van het ponton, het gehele ponton beweeglijker te maken. Een andere oplossing is de rails voor het verplaatsen van de lading flexibeler te maken.

Voetbalhooligan

De dag wordt met humor afgesloten door Brabantse kampioen ‘tonproaten’ Rob Scheepers, alias Ben van Daal, voetbalhooligan van de Schwalbese Boys. Hij maakt de 'stugge techneuten' in de zaal aan het lachen en krijgt ze zelfs zover op hun stoelen te gaan staan en een voetballied mee te zingen.

Uiteindelijk kroont de jury de projectgroep van Werktuigbouwkundestudenten Jordy Koole, Stefan Dirven, Koen Coppens en Adis Bajric als winnaar. Met een ‘goodie bag’ vol reclame en gadgets, maar ook een stropdas en een gevulde envelop, gaan de vier studenten naar huis.

Voor IHC Merwede verdiepten deze studenten zich in modules die door een gat in een schip naar de bodem van de zee zakken, bijvoorbeeld voor onderhoud aan een oliebron. Die worden steeds zwaarder van gewicht en dus moeilijker hanteerbaar en verplaatsbaar. De studenten bedachten een techniek om dat te vergemakkelijken. [LJ]

Kijk op de Facebook -pagina van Punt voor meer foto's.