Zes weken zijn de studenten van de minor, waaronder veel ‘eigen’ studenten Communication & Multimedia Design (CMD), maar ook mensen uit Rotterdam en zelfs Groningen, bezig geweest met het bedenken en uitvoeren van hun zelf bedachte digitale speurtocht door Breda. De negen groepjes presenteerden gisterenmiddag hun werk aan elkaar en voorbijkomend publiek.
Meisje vermist
Ze vallen op, de zwart-wit vermist posters van Maria de Grave. Een groepje passerende voetgangers denkt dat er echt een Maria vermist wordt. Fout! Maria de Grave is een van de personages in het interactieve verhaal ‘Samen, voor altijd’.
‘We hebben onze tocht gebaseerd op het Bredase verhaal rondom Maria de Grave en Walter van Ulvenhout en de verboden liefde tussen hen’, legt Candide van der Hout uit. Samen met haar medestudenten heeft Candide twee fictieve Facebookprofielen gemaakt. QR-codes op de vemistposters leiden naar de eerste clue. ‘Het is een foto van de Grote Kerk. Daar aangekomen vind je de volgende aanwijzing via een audiofragment.’
Verdwenen drugs
In café De Vulling zitten Gijs Habraken en Dennis Boot. Verantwoordelijk voor de crimi ‘White Gold’. Er is een partij cocaïne verdwenen uit de bewijsmateriaalopslag van de politie. Wie zit daar achter? ‘Bij elke nieuw aanknopingspunt kun je keuzes maken. Afhankelijk van die keuzes, bijvoorbeeld moordwapen of gebroken hakschoen, komt je onderzoek tot een andere ontknoping’, vertelt Gijs.
Beide studenten zijn erg enthousiast over de minor. ‘Hier komt alles van CMD in samen. Een verhaal vertellen, digitale techniek, maar ook audiovisuele media.’ De jongens hebben onder andere verhoren opgenomen. ‘Dan ben je ineens ook regisseur en moet je een actrice uitleggen wat de bedoeling is’, zegt Gijs.
Deelnemers aan hun tocht kunnen zowel de Layar-app gebruiken als QR-codes scannen. ‘Layar is veel mooier, maar niet zo stabiel’, legt Dennis uit. ‘Je bent erg afhankelijk van zaken als lichtinval. QR-codes zijn gewoon wat betrouwbaarder.’
Digitale pakketjes
Eric Ruiter, Sjors den Dubbelden en Maarten Drewes hebben hun toch gebaseerd op de Repudo-app. Met deze app kun je digitale pakketjes koppelen aan gps-locaties. Kom je langs de desbetreffende app dan wordt het pakketje open gemaakt. ‘We vonden deze app het beste passen bij de opdracht van een wandeltocht door Breda. Elk pakketje bevat een link naar een youtube-filmpje dat te maken heeft met de locatie waar je dan bent.’
‘De studenten hebben alles zelf bedacht en uitgewerkt’, zegt docent Nienke Huitenga. ‘Natuurlijk waren er wel wat spelregels zo moest het zich afspelen in de openbare ruimte van Breda.’ De docent ziet wel een toekomst voor dit soort interactieve tochten. Bijvoorbeeld voor toerismebureaus. ‘Maar de techniek leent zich ook voor festivals.’ [AR]
Punt. Of had jij nog wat?