Lector Werdmolder: ‘Gezag moet terug’

Record

Het eerste opiniestuk verscheen afgelopen vrijdag in de Volkskrant. Een artikel hierover op de website van Punt leverde 87 reacties op, een nieuw record. Docent Mustapha Aoulad Hadj van de Academie voor Sociale Studies in Den Bosch, schreef een opiniestuk als tegengeluid op Punt.

En nu laat lector Werdmölder weer van zich horen. In het Brabants Dagblad verscheen gisteren een nieuw opiniestuk van zijn hand. Het stuk is een weergave van een betoog dat de lector afgelopen zaterdag hield bij de Udense voetbalclub UDI’19. In dit nieuwe stuk is de lector van mening dat er in het algemeen iets mis is met hoe ouders hun kinderen opvoeden.

Liefdevolle distantie

Volgens Werdmölder is het in de jaren tachtig van de vorige eeuw misgegaan, toen er nieuwe ideeën over opvoeden opkwamen. ‘Opvoeders zouden door hun knieën moeten gaan om het kind op zijn eigen hoogte tegemoet te treden. […] Ik was het met deze visie oneens. Naar mijn mening diende wel degelijk sprake te zijn van een liefdevolle distantie tussen ouders en kinderen. Hoe kun je anders het gezag handhaven als dat nodig moet zijn?’, schrijft de lector.

Een ouder is geen vriend of vriendin. Het is je meerdere, die je beschermt en corrigeert waar nodig. Volgens de Avanslector zijn ouders tegenwoordig veel te veel met hun kinderen aan het onderhandelen over alles. Hierdoor, en doordat de gezinnen kleiner zijn geworden, ontstaan er ‘verwende kinderen, die altijd hun zin krijgen’. Zo keurt de lector het ook af dat docenten met hun voornaam en met ‘je’ en ‘jij’ worden aangesproken.

Verwarring

Andersom kunnen ouders niet meer met autoriteit omgaan. Gezagsdragers doen te informeel. ‘Dat geeft verwarring, zeker bij allochtone leerlingen die thuis in een autoritaire cultuur zijn opgevoed.’ Kortom, het gezag moet terugkomen. Want het begint met opvoeding.

De ouder, scheidsrechter, clubleider, leraar en coach moet zich gedragen volgens de status van zijn rol. Niet het verkeerde voorbeeld geven, durven op te treden, handhaving van regels. En die regels moeten kunnen rekenen op breed draagvlak, maar ze moeten ook worden afgedwongen. ‘Optreden betekent ook dat je niet bang moet zijn disciplinaire straffen op te leggen. Dat houdt in dat jouw gezag moet worden gedragen en bevestigd door hogere autoriteiten’, aldus Werdmölder. [LJ]

Lees het complete opiniestuk op de site van het Brabants Dagblad.