‘Botte bijl in studiefinanciering’

‘De brief roept meer vragen op dan er antwoorden worden gegeven’, vindt ISO-voorzitter Thijs van Reekum. ‘Er staan bovendien tegenstrijdigheden in.’ Hij vindt het raar dat de minister aan de ene kant waarde hecht aan een weloverwegen studiekeuze, terwijl ze deze door het inperken van de ov-kaart en het afschaffen van de basisbeurs ook laat afhangen van de financiële situatie van aankomende studenten.

Gevolgen voor studenten

De LSVb vindt dat de minister ‘een botte bijl’ in de studiefinanciering zet. ‘Je kunt niet de studiefinanciering en de ov-kaart afschaffen, het kamertekort op laten lopen en daarnaast weigeren geld uit te trekken voor de kwaliteit van het onderwijs. Dit kabinet toont zich op geen enkele manier bewust van de gevolgen van dit beleid voor studenten’, aldus voorzitter Kai Heijneman. Beide bonden nemen het de minister bijzonder kwalijk dat ze bezuinigt op de aanvullende beurs voor studenten met ouders die onvindbaar zijn of weigeren te betalen. Dat overschrijdt volgens Heijneman ‘werkelijk elke morele norm’.

Ook zijn ze bezorgd over de snelheid waarmee de minister de basisbeurs wil afschaffen. De bedoeling is dat dit al in 2014 gebeurt. Van Reekum: ‘De korte termijn waarop de wet door de Kamer wordt gejast lijkt ons te ambitieus: we vrezen onduidelijkheid voor de studenten net als bij de langstudeerboete, met alle gevolgen van dien. Je kunt je afvragen of men daarvan geleerd heeft.’ [HOP]

Zie ook de eerder verschenen artikelen:

Aflossen studieschuld niet versoepelen 19-01-2013

Hoger onderwijs verdeeld over afschaffen studiebeurs 19-01-2013