Terug naar overzicht

Ondernemersspecial: missie tegen sluipverbruik

Bossche vierdejaarsstudenten Alexander Nijdam (Technische Bedrijfskunde) en  Bas van den Berg (Elektrotechniek) bedachten de Solar Bell. De naam zegt het al: een bel die op zonne-energie werkt en de energie opslaat in een accu. Rendabel, ‘want in Europa moeten twee kolencentrales draaien om alle deurbellen van stroom te voorzien’, zegt Alexander.

‘In Europa draaien twee kolencentrales om alle deurbellen van stroom te voorzien’

Het is het eerste product van het bedrijf DeVention. Een onderneming met een missie: sluipverbruik tegengaan door middel van innovatieve en duurzame oplossingen. Alexander: ‘Het klokje op de magnetron is een perfect voorbeeld van sluipverbruik. Het brandt altijd en verbruikt misschien in totaal wel meer energie dan dat je de magnetron gebruikt om eten op te warmen.’

De elektrische bedbodem bijvoorbeeld. Die je eigenlijk bijna nooit verstelt, kost jaarlijks gemiddeld vier keer zoveel dan een deurbel. ‘Het zijn bedragen waar je niet direct van wakker ligt. Maar als je het vermenigvuldigt met het aantal huishoudens in Nederland, blijkt dat we heel veel energie onnodig verbruiken’, zegt Bas.

Comfort

‘We willen mensen vooral bewust maken van het nutteloos verspillen van energie en dus geld’, vervolgt Alexander. ‘Zonder in te leveren op comfort’, voegt Bas daar aan toe. ‘Je hebt geen zin om de stekker van je telefoonoplader constant in en uit het stopcontact te moeten halen. Dat is irritant, dat doet niemand.’

DeVention is twee jaar geleden gestart. De studenten volgden toen met vijf medestudenten een Student Company-traject. Tijdens dat traject werd de Solar Bell uitgedacht en ontwikkeld. Alexander: ‘We moesten een startkapitaal genereren van 3.000 euro, dat betekende: aandeelhouders vinden. Dat viel mee, we konden mensen gemakkelijk overtuigen.’

‘Wat als mijn deur in de schaduw staat?’

Doorstart

CMD-studenten ontwikkelden een logo en een website voor de gloednieuwe onderneming. En na een jaar staat het bedrijf: DeVention is startklaar. De eerste veertig bellen werden middels pre-orders verkocht maar het traject bij Student Company liep ten einde. Bas en Alexander zagen kansen in de onderneming en besloten er een doorstart mee te maken. Ze betaalden de aandeelhouders af en voor 1.000 euro kochten ze DeVention.

‘We wisten dat we met de Solar Bell een goed product in handen hadden. Tijdens infomarkten konden we mensen altijd gemakkelijk overtuigen’, zegt Bas. ‘“Past de deurbel wel op mijn kozijn?” en “Wat als mijn voordeur in de schaduw staat?” We hadden een antwoord op alle vragen.’

1.500 bellen
 

Een tweede ook qua uitstraling verbeterde versie van de bel werd ontwikkeld. En Devention staat nu op het punt om hun eerste grote partij Solar Bells te laten maken, 1.500 stuks om precies te zijn. ‘En daarvan hebben we er al 1.300 in pre-order verkocht’, vertelt Bas trots.

Een Solar Bell kost de consument 30 euro. Bas: ‘Dat lijkt veel. Maar het aankoopbedrag heb je in vier jaar al bijna terugverdiend.’ Het klinkt misschien als een goudmijn voor de studenten, maar Alexander en Bas hebben er nog niets aan verdiend. ‘Het break-even point ligt rond de 2.800 stuks. We moeten dus nog een zelfde serie bellen verkopen om onze investering terug te verdienen.’ [SD]

Deze maand laten we enkele bijzondere Avansondernemers aan het woord.
De jaarlijkse ondernemersspecial van
Punt ligt nu overal in de bakken, je kunt hem hier online lezen.

Meer lezen?