Terug naar overzicht

Ondernemersspecial: succes met baardmuts

‘Het was misschien tien bij tien centimeter groot’, vertelt Leroy Meijer over het artikel in het Algemeen Dagblad. ‘Maar de ochtend dat het artikel in de krant stond, waren er wel in één klap tien baardmutsen besteld. Toen ik terugkwam van het postkantoor kon ik weer omdraaien, omdat er weer tien mutsen waren verkocht die ik moest versturen. Voor 12.00 uur was ik heel mijn voorraad kwijt.’

  
De Wereld Draait Door

Over aandacht van de landelijke pers had Leroy sowieso niet te klagen. Na een tweede artikel in het AD, kwam zijn baardmuts nog voorbij in EditieNL en Life4You. Zelf zat Leroy nog bijna aan tafel bij De Wereld Draait Door. ‘Ik stond op het punt om naar de studio te vertrekken toen ze belden dat ze Alexander Pechtold toch net iets belangrijker vonden’, lacht Leroy.


‘Dit hele ondernemen van mij blijft natuurlijk
één grote grap

Alle media-aandacht kon hij goed gebruiken. In de eerste weken dat zijn webwinkel in de lucht was, verkocht hij welgeteld twee exemplaren. Leroy: ‘Maar ja, wie gaat er nu ook googelen op “baardmuts”? Als je in het begin “baardmuts” invulde in de zoekbalk kwam er te staan “Bedoelt u badmuts?” Gelukkig staat mijn website nu bovenaan.’

Inmiddels verkoopt hij tijdens het baardmutsenseizoen, dat loopt van oktober tot carnaval, gemiddeld twee mutsen per dag. ‘Al heb je ook van die lolbroeken die er eentje middenin de zomer bestellen. Dan herinner je je half juni ineens dat je een webwinkel in baardmutsen hebt en dan blijkt dat twee mensen al tien dagen op hun muts wachten.’

  
PayPal en iDEAL

Leroy Meijer kwam de mutsen in 2010 op het spoor via een Amerikaanse gadgetwebsite en ontdekte dat ze nergens in Nederland werden verkocht. De student Technische Informatica stampte vervolgens in een week tijd zijn eigen onderneming uit de grond inclusief website waarop met PayPal en iDEAL betaald kan worden.

Drie jaar later herbergt zijn webwinkel twintig verschillende baardmutsen. ‘Als ik een leuk exemplaar tegenkwam op internet belde ik op naar het bedrijf om een mooie prijs af te spreken. Maar dit hele ondernemen van mij blijft natuurlijk één grote grap. Ik begon hier mee puur vanwege de lol en om ervaring op te doen.’

Ondernemingsgeest

Leroy beschouwt zijn webwinkel meer als een luxe bijbaantje: ‘Want ik verdien ongeveer evenveel als ik toen ik nog in de supermarkt werkte.’ Hij ziet zichzelf dan ook nauwelijks als ondernemer: ‘Ik heb een bepaalde zekerheid nodig. Ik werk wat dat betreft liever onder een baas, dan weet ik zeker dat ik iedere maand betaald krijg. Dat is niet echt de goede ondernemingsgeest, dat besef ik ook wel.’ [CT]

Deze maand laten we bijzondere Avansondernemers aan het woord. Hier lees je de andere interviews met studentondernemers. 

De jaarlijkse ondernemersspecial van Punt ligt nu overal in de bakken en je kunt hem hier online lezen.

Meer lezen?