Tekst highlighten slechte studiemethode

Je ziet ze overal opduiken: samenvattingen met fluorescerende stukken tekst. De markeerstift, het is voor veel studenten hun beste vriend tijdens tentamenperiodes.

Focus op individuele feiten

Maar uit onderzoek van Association for Psychological Science blijkt dat het highlighten van tekst met een markeerstift alles behalve effectief is. Sterker, het onderstrepen van tekst zorgt er juist voor dat je je teveel focust op individuele feiten en verlies je het overzicht op het geheel.

Andere populaire studiemethoden blijken ook minder goed te werken dan gedacht. Menig student maakt samenvattingen van de overload aan studiemateriaal. Om deze vervolgens ontelbare keren opnieuw te lezen, tot deze uit het hoofd opgedreund kan worden. Ook deze veelgebruikte leermethoden hebben nauwelijks effect, zo beweren de onderzoekers.

Neem pauze

Wat werkt dan wel? Pauzes nemen tijdens het lezen. Je onthoudt bepaalde informatie beter als je ervoor zorgt dat je stukken tekst leest met ruime intervallen daartussen.

De avond voor het tentamen alles in je hoofd stampen lijkt de minst tijdrovende methode en werkt ook wel, op korte termijn. Maar hoe langer je de informatie wilt onthouden, hoe langer de pauzes tussen de bestudeerde teksten dienen te zijn volgens de onderzoekers. [SD]

Het volledige onderzoek van Association for Psychological Science over al dan niet effectieve studiemethoden lees je hier