Meer aandacht voor woonsituatie afgestudeerden

{mosimage}De groep jongeren heeft namelijk steeds meer moeite met het vinden van een woning. Al zijn er geen precieze cijfers; volgens de politieke jongerenorganisaties is het aantal afgestudeerden dat niet kan doorverhuizen in de afgelopen jaren gegroeid.

Sociale huurwoningen of huren in de vrije sector zijn vaak geen optie. ‘De wachtlijsten zijn lang of de huur is te hoog’, aldus Douwe Heeringa van Jonge Democraten (D66).

In Utrecht bijvoorbeeld, is de gemiddelde wachttijd voor een appartement al snel vijf jaar. En wil je huren in de vrije sector, dan ben je daar al gauw 800 euro per maand voor kwijt.

Petitie

In een online petitie vragen de jongeren daarom om de aandacht van minister Blok van Wonen & Rijksdienst. Zij willen met de minister, sociale partners en andere jongerenorganisaties rond de tafel om te kijken naar een oplossing voor het probleem.

De jongerenorganisaties hebben al een paar eisen klaarliggen. Zo willen ze dat leegstaande panden worden omgebouwd tot starterswoningen en moeten gemeenten tegen een aantrekkelijke prijs bouwgrond voor jongerenwoningen verkopen.

Ook studentenhuisvesters zouden een rol kunnen spelen, door appartementen aan te bieden die specifiek bedoeld zijn voor net afgestudeerden.

Contract

Oud-studenten hebben veel moeite met het vinden van woonruimte. In veel gevallen hebben ze geen vaste baan. Een hypotheek krijgen is dan lastig. De crisis en de vastzittende arbeids-en woningmarkt helpen natuurlijk ook niet echt. Veel net afgestudeerden worden op deze manier bijna gedwongen om nog een tijd op kamers te blijven wonen.

Maar, een campuscontract kan daar nog wel eens een stokje voor steken. In zo’n contract is vastgelegd dat een student binnen een halfjaar na het behalen van zijn diploma uit de studentenkamer moet.

Campuscontracten werden in 2006 ingevoerd om twintigers die klaar zijn met hun studie te dwingen een eigen woning te zoeken. Zo komt er weer ruimte vrij voor nieuwe studenten.

De online petitie zal worden aangeboden aan de minister en aan de vaste Kamercommissie. Ook worden de handtekeningen gepresenteerd aan regionale en lokale bestuurders met de vraag om meer aandacht voor jongerenhuisvesting. [MB]