Terug naar overzicht

Rappen als therapie

{mosimage}Straatjongeren

Volgens muziektherapeut Frederik Esbach en groepsbegeleider Marrick Verhoeven kan muziektherapie veel invloed hebben. In Den Hey-Acker, een justitiële inrichting in Breda, werken zij met jongens tussen de leeftijd van 12 en 21 jaar, die kort- of langdurig ‘vastzitten’.

De muzieksessies zijn erg belangrijk in de therapie. Esbach gebruikt ze veel om gesprekken aan te knopen met de jongens: ‘Ik ga dan vaak met ze in het muziekhok zitten en laat ze een nummer uitkiezen. Ondertussen pak ik de songtekst erbij. Daar kan je altijd al heel wat uit opmaken: de jongens herkennen zichzelf in de muziek en teksten. Ze kiezen een lied niet zomaar uit. De songtekst gebruik ik dan als uitgangspunt voor het begin van een gesprek.’

Rappen en freestylen

‘Rappen is veruit het populairst. We werken veel met straatjongeren, en deze vorm van muziek is echt onderdeel van hun cultuur en mentaliteit. Wanneer de jongens voor het eerst bij mij komen, merk ik dat ze in het begin meestal teksten schrijven over hoe erg ze politie en justitie wel niet haten´, zegt Esbach.

'De jongeren zijn normaal erg gesloten over persoonlijke dingen. Ik hoef ze vaak alleen maar een beat te geven en ze vertellen alles, zeker als het om freestylen gaat. Andere therapeuten zijn er soms jaloers op hoe gemakkelijk dit gaat met muziek.’

‘Na verloop van tijd zie je vaak dat de teksten steeds persoonlijker worden. Dan schrijven ze over de liefde, hun familie of over de spijt die ze hebben van hun daden. Soms komt er iemand bij me met een rap en ontdek ik zo zijn hele levensverhaal. Dat had hij me in een ‘gewoon gesprek’ op kantoor nooit verteld', aldus de muziektherapeut.

Uitlaatklep

Volgens groepsleider Marrick Verhoeven moet je in het begin vooral niet te veel praten over het delict dat ze hebben gepleegd. ‘Dan ben je ze zo kwijt. Ik probeer het altijd wat luchtig te houden.’

De jongens zelf hebben ook écht wat aan de muzieksessies. ‘Het is een goede afleiding en uitlaatklep. Ik zie dat het denk- en leerproces wat ze doormaken ook binnen de groep te merken is. De ontwikkeling die ze met hun muziek beleven is tegelijkertijd een psychologische ontwikkeling. Uiteindelijk willen we met het maken van muziek het beste uit deze jongens halen wat ze te bieden hebben’, besluit Verhoeven. [MB]

Tijdens acht bijeenkomsten kunnen de derdejaars Avansstudenten van ASB door lezingen en cursussen kennis maken met verschillende beroepen binnen het vakgebied.

Meer lezen?