Filosoferen met kinderen: hoe doe je dat?

Dat zijn een paar van de vragen die aan bod kwamen tijdens de workshop ‘filosoferen met kinderen’ van Pabodocent Willie Hilverda.

{mosimage}‘Filosoferen met kinderen is het in gesprek gaan over vraagstukken waar geen definitief antwoord op is. De antwoorden die daaruit voortkomen zijn nooit goed of fout. Stel vooral open vragen en denk echt na over de dingen die je zegt.’ Volgens Hilverda zijn dat belangrijke kernpunten wanneer je met kinderen in gesprek gaat.

‘Ook je houding, de methode en filosofische inhoud tijdens het gesprek zijn van belang. Jij weet het antwoord op de vraag namelijk ook niet. Je verwondert je over iets. Vervolgens denk en praat je erover. ’

Bijzonder

Tijdens de workshop werd er vooral geoefend met het stellen van open vragen, om zo een gesprek te leren starten. Vragen als ‘wat is kunst?’ en ‘wat is bijzonder zijn?’ roepen onder de workshopgangers weer verrassende vervolgvragen op. ‘Kun je leren bijzonder te zijn?’ of ‘kan iemand bijzonder zijn en dat niet weten?’

Andere manieren om samen met kinderen over dingen na te denken, zijn het voorlezen van een verhaaltje of gedicht. Bijvoorbeeld uit een kinderboek: die bieden vaak voldoende stof voor het stellen en bedenken van vragen, aldus Hilverda.

Taalontwikkeling

Maar wat voor invloed heeft al dat filosoferen uiteindelijk nou op de taalontwikkeling? Volgens Hilverda is er nog maar weinig onderzoek gedaan naar de relatie tussen die twee. Uit Schots onderzoek blijkt echter wel dat door te filosoferen het denkvermogen van kinderen wordt geactiveerd en leren wordt gestimuleerd.

De workshop was onderdeel van ‘Taalent’, een jaarlijks symposium rondom taal en de ontwikkeling van taaltalenten van kinderen. Het symposium werd georganiseerd door de Pabo in Breda. [MB]