Terug naar overzicht

‘Twitter heel zinvol bij rampen’

Hoe verhouden social media en crisiscommunicatie zich tot elkaar?  Donderdag was er op Avans in Den Bosch een symposium rondom dit thema. Het symposium was georganiseerd vanuit de opleiding Integrale Veiligheid in Den Bosch en het Instituut Fysieke Veiligheid.

Omroep Brabant

Eerste spreker Annewil Neervens kwam vertellen over de visie van Omroep Brabant op social media. Neervens schreef het social media-beleid van de omroep en ontwikkelde producten zoals nieuws-apps en de mobiele website van Omroep Brabant.

{mosimage}‘Social media zijn niet meer weg te denken uit onze organisatie’, vertelt Neervens. ‘Zowel voor nieuwsgaring als nieuwsverspreiding zijn ze onmisbaar. We hebben dan ook overal accounts aangemaakt: naast Twitter en Facebook ook op Flickr, YouTube, enzovoort. De groep nieuwsconsumenten die het nieuws alléén nog maar via social media volgt, groeit.’

Chemie-Pack

Wat betreft crisiscommunicatie maakte Neervens, in de drie jaar dat ze bij Omroep Brabant werkt, twee rampen mee: de brand bij Chemie-Pack in Moerdijk en een grote brand in Valkenswaard. ‘Je ziet op die momenten de kracht van social media. Iedereen stuurt op Twitter en Facebook de eerste nieuwtjes en beelden rond: the wisdom of the crowds.’

Neervens citeert uit een onderzoek naar crisiscommunicatie van de Vrije Universiteit in Amsterdam: ‘Daaruit bleek dat Twitter heel zinvol is bij rampen en crisis. Het medium, dus aanwezig zijn op Twitter, is op zo’n moment volgens de onderzoekers belangrijker dan de boodschap.’

Snelheid

De focus bij de regionale omroep ligt tegenwoordig dan ook op online. ‘Nieuws gaat meteen op de website en de social media, daarna verder uitwerken.’ Uit een klanttevredenheidsonderzoek van Omroep Brabant bleek dat lezers snelheid op het moment van een ramp belangrijker vinden dan volledigheid of correctheid van de informatie, vertelt Neervens.

‘Nieuws ontwikkelt en ontrolt zich op zo’n moment voortdurend. Wij als Omroep Brabant willen daar bij zijn op de sociale media. Soms zijn er alleen nog geruchten en dan is er het risico dat je fouten maakt. Naar mijn idee moet je dan open en transparant zijn over wat je weet en wat nog niet. Neem je lezers op je social media-kanalen mee in het proces van ontrollend nieuws.’

Boston

Als voorbeeld hierbij noemt Neervens Obama: ‘Na de aanslagen bij de marathon in Boston deed hij op tv eerlijk en open zijn verhaal. Hij maakte de dingen niet mooier dan ze waren. Dat waarderen mensen.’ [LJ]

Meer lezen?