‘Snij in aantal opleidingen zorg en welzijn’

{mosimage}De bezuinigingsmaatregelen en stelselwijzigingen van het kabinet-Rutte-Asscher leiden tot grote veranderingen in de sector zorg en welzijn. Deze veranderingen hebben directe gevolgen voor de arbeidskansen van de circa dertigduizend studenten die nu in Brabant een opleiding volgen op mbo- of hbo-niveau in deze sector.

Dramatische gevolgen

Voor sommige opleidingen zoals de kinderopvang zijn de gevolgen dramatisch. Voor andere opleidingen zijn de vooruitzichten beter en worden op termijn juist tekorten verwacht, dat blijkt uit het gisteren verschenen rapport ‘Onderwijs in Kaart’ van Transvorm. Maar er zijn ook beroepen waar de kans op werk goed tot zeer goed blijft. Bijvoorbeeld voor hbo'ers die verpleegkunde studeren, zo blijkt uit hetzelfde rapport.

Directeur Piet Verrijt van Transvorm spreekt in het Brabants Dagblad van 'een groot probleem'. Hij constateert een warboel aan beroepsopleidingen en een alarmerend slechte verhouding tussen aanbod vanuit de scholen en vraag uit de sector.

Samen oplossingen bedenken

Volgens Verrijt moeten werkgevers en scholen snel samen oplossingen bedenken om het tij te keren. Zo moet er worden gesneden in het aantal opleidingen voor zorg en welzijn, zo stelt hij in de krant.

Directeur Tonnie Huibers van de Academie voor Sociale Studies in Den Bosch herkent zich niet in het rapport van Transvorm. ‘Wij hebben onze opleidingen samengesteld in overleg met werkgevers uit de sector. Onze docenten komen uit de praktijk. Beter aansluiten kan niet’, zegt hij in het Brabants Dagblad. [AR]