Studenten van Avans en van de naastgelegen Hogere Agrarische School (HAS) kijken samen naar een herinrichting van drie buitenruimtes van het Avansgebouw aan de Onderwijsboulevard in Den Bosch.
Vijf tweedejaarsstudenten Bouwkunde en elf derdejaarsstudenten van de HAS-studie Landscape Design werken samen aan het ontwerp. Het gaat om de drie buitenruimtes tussen de lobs B en C, tussen de lobs C en D (naast de kantine) en tussen de lobs E en F (naast het Grand Café).
Technisch vs. esthetisch
‘Onze docent Tom Poldner heeft dit project opgezet’, vertelt Bouwkundestudent Rowin van Geffen. ‘Eén keer per week hebben we overleg’, vult studiegenoot Sjors Langens aan. ‘De Avansstudenten doen de technische uitwerking, wij doen het esthetische deel’, vertelt HAS-student Cis van der Linden.
De daktuinen krijgen in het ontwerp van de studenten drie verschillende doeleinden. De ruimte tussen lob B en C moet een plek worden waar de technische studies experimenten kunnen opstellen. De ruimte tussen C en D wordt een lunchterras, met een brug naar het park achter de school. De ruimte tussen E en F wordt ingericht voor diploma-uitreikingen en andere feestelijkheden. Overal moet meer groen komen. Rowin: ‘Nu is het alleen maar saai beton.’
Weinig draagkracht
Een technische uitdaging waar de studenten tegenaan liepen, is de beperkte draagkracht van het oppervlak waar ze op moeten werken. De ruimtes tussen de lobs zijn namelijk tevens het dak van de parkeergarage onder Avans. Rowin: ‘Dat is nooit ontworpen als gebruiksruimte. Daardoor is de draagkracht maximaal 500 kilo per vierkante meter. Dat is weinig.’
Cis: ‘Er moeten planten staan en mensen op kunnen lopen, en zeker bij een evenement kunnen dat veel mensen zijn. Als oplossing voor dit probleem zoeken we nu bijvoorbeeld naar planten die weinig grond nodig hebben, zodat je hele lichte plantenbakken krijgt. Of planten die tegen de muren groeien en dus daar hun houvast zoeken, zoals klimop.’
Twee lesweken verschil
De samenwerking is een pilot van de twee hogescholen. Volgens de studenten is die nog niet honderd procent geslaagd. Sjors: ‘Een nadeel is dat onze lesweken niet gelijk lopen. De HAS heeft ook het studiejaar ingedeeld in vier blokken van tien lesweken, maar Avans loopt twee weken voor. Daardoor lopen sommige processen scheef en hebben we straks ook twee eindpresentaties.’
Rowin: ‘Wat wel leuk is, is dat we ieder een andere vaktaal spreken, maar toch moeten leren elkaars jargon te begrijpen. De groep klikt onderling ook goed. Het samenwerken met studenten van een andere hogeschool is sowieso leuk en leerzaam.’
Punt. Of had jij nog wat?